Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 312254

Povezanost roditeljskih odgojnih postupaka i nekih pokazatelja psihosocijalne prilagodbe djece predškolske dobi


Brajša-Žganec, Andreja; Letica, Iva
Povezanost roditeljskih odgojnih postupaka i nekih pokazatelja psihosocijalne prilagodbe djece predškolske dobi // 15. godišnja konferencija hrvatskih psihologa - prevencija, (re)habilitacija, psihoedukacija kroz interdisciplinarnost / Lopižić, Josip (ur.).
Dubrovnik: Hrvatsko psihološko društvo, 2007. (poster, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)


Naslov
Povezanost roditeljskih odgojnih postupaka i nekih pokazatelja psihosocijalne prilagodbe djece predškolske dobi
(The relationship between parenting practices and some indicators of children's psychosocial adjustment during the preschool period)

Autori
Brajša-Žganec, Andreja ; Letica, Iva

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni

Izvornik
15. godišnja konferencija hrvatskih psihologa - prevencija, (re)habilitacija, psihoedukacija kroz interdisciplinarnost / Lopižić, Josip - Dubrovnik : Hrvatsko psihološko društvo, 2007

Skup
15. godišnja konferencija hrvatskih psihologa - prevencija, (re)habilitacija, psihoedukacija kroz interdisciplinarnost

Mjesto i datum
Cavtat, 14.-17. 11. 2007

Vrsta sudjelovanja
Poster

Vrsta recenzije
Domaća recenzija

Ključne riječi
Roditeljski odgojni postupci; disciplina; njega; razvojna očekivanja; socijalna ponašanja; socijalne vještine
(Parenting practices; discipline; nurturing; developmental expectations; social behaviour; social skills)

Sažetak
Odnos između roditelja i djeteta ključan je za djetetov kako socioemocionalni tako i sveukupni razvoj. U ovom istraživanju željeli smo utvrditi odnos roditeljskog ponašanja- discipline i njege te razvojnih očekivanja roditelja od djeteta s dječjim socijalnim ponašanjima - agresivnim, prosocijalnim, anksioznim, i dječjim socijalnim vještinama - samokontrolom i odnosima s vršnjacima. U istraživanju je sudjelovalo 240 majki djece starijih vrtićkih grupa iz Zagreba i Velike Gorice, od čega 120 majki dječaka i 120 majki djevojčica. Za mjerenje roditeljskih odgojnih postupaka - discipline i njege te razvojnih očekivanja roditelja od djeteta koristili smo Upitnik roditeljskog ponašanja (Fox, 1994). Za mjerenje dječjeg socijalnog ponašanja - agresivnog, prosocijalnog i anksioznog, koristili smo Upitnik socijalnog ponašanja (Tremblay i sur., 1992), dok smo za mjerenje dječjih socijalnih vještina- samokontrole i odnosa s vršnjacima koristili Upitnik socijalnih vještina (Brajša-Žganec i Stankijević, 2006). Rezultati našeg istraživanja pokazuju da su dječaci agresivniji od djevojčica, a djevojčice imaju veću samokontrolu od dječaka. Spolne razlike nisu pronađene za prosocijalno i anksiozno ponašanje te za odnose s vršnjacima. Prvorođena djeca su agresivnija i anksioznija te imaju nižu samokontrolu i lošije odnose s vršnjacima od kasnije rođene djece. Prvorođena i kasnije rođena djeca ne razlikuju se u prosocijalnom ponašanju. Roditeljska disciplina koja uključuje verbalno i fizičko kažnjavanje pokazala se kao statistički značajan prediktor dječje agresivnosti, anksioznosti, samokontrole i odnosa s vršnjacima. Roditeljska njega statistički značajno predviđa dječje prosocijalno ponašanje, samokontrolu i odnose s vršnjacima, dok razvojna očekivanja roditelja od djeteta statistički značajno predviđaju samo dječje prosocijalno ponašanje. Rezultati klaster analize pokazuju da 31% ispitanih majki primjenjuje autoritativan stil odgoja.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Psihologija



POVEZANOST RADA


Projekt / tema
194-1941558-1527 - Odrednice roditeljstva, obiteljski odnosi i psihosocijalna dobrobit djece (Zora Raboteg-Šarić, )

Ustanove
Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, Zagreb

Autor s matičnim brojem:
Andreja Brajša-Žganec, (185362)