Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 312252

Individualni i okolinski čimbenici psihoscijalne prilagodbe djece u predškolsko i rano školsko doba


Brajša-Žganec, Andreja
Individualni i okolinski čimbenici psihoscijalne prilagodbe djece u predškolsko i rano školsko doba // Školski preventivni programi
Vodice, Hrvatska, 2007. (pozvano predavanje, nije recenziran, sažetak, stručni)


Naslov
Individualni i okolinski čimbenici psihoscijalne prilagodbe djece u predškolsko i rano školsko doba
(Individual and environmental factors of children's psychosocial adjustment during the preschool and early school period)

Autori
Brajša-Žganec, Andreja

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, stručni

Skup
Školski preventivni programi

Mjesto i datum
Vodice, Hrvatska, 24.-26.10.2007

Vrsta sudjelovanja
Pozvano predavanje

Vrsta recenzije
Nije recenziran

Ključne riječi
Psihoscijalna prilagodba; socijalna kompetencija; emocionalna kompetencija; predškolska djeca; školska djeca
(Psychosocial adjustment; emotional competence; social competence; preschool children; school children)

Sažetak
Individualni i okolinski čimbenici dječjeg razvoja mogu imati ulogu zaštite i rizika u psihosocijalnoj prilagodbi djece u predškolsko i rano školsko doba. O interakciji individualnih karakteristika djeteta i okolinskih uvjeta i utjecaja ovisi u kolikoj mjeri će dijete na početku školovanja biti psihosocijalno prilagođeno, socijalno i emocionalno kompetentno, pri čemu karakteristike dječjeg temperamenta imaju značajnu ulogu. Polazeći od Bronferbrennerove ekološke teorije dječjeg razvoja prikazat će se pokazatelji dječje psihosocijalne prilagodbe na razini individualnih karakteristika djeteta, njegove reaktivnosti i samokontrole, životnih uvjeta, strukture i funkcioniranja obitelji, roditeljskih odgojnih postupaka odnosno promjenjivim i nepromjenjivim indikatorima psihosocijalne prilagodbe djeteta u djetinjstvu. Teorijska polazišta prikazat će se na temelju dosadašnjih istraživanja u ovom području u svijetu i kod nas. Pokazatelji dobre psihosocijalne prilagodbe djeteta su manifestiranje prosocijalnog ponašanja, razumijevanje vlastitih i tuđih emocija, razvijene socijalne vještine (samopouzdanost, samokontrola, akademske vještine, odnosi s vršnjacima) i vještine učenja (motivacija, upornost i stavovi prema učenju) odnosno mala učestalost agresivnog ponašanja i pojave eksternaliziranih i internaliziranih problema. Socijalno i emocionalno kompetentno dijete koje odrasta u adekvatnim okolinskim uvjetima u ranom djetinjstvu glavni je preduvjet psihosocijalne prilagodbe u doba adolescencije. Osvrnut ćemo se na istraživanja koja povezuju problematičnu djecu u djetinjstvu s kasnijim delikventnim ponašanjem i razvojem ovisnosti kao i na neka prethodna istraživanja s predškolskom djecom i njihovim roditeljima koja su pokazala da pozitivno emocionalno obiteljsko ozračje posebno očevo postupanje s dječjim emocijama doprinosi boljoj psihosocijalnoj prilagodbi djece odnosno pojavi manje internaliziranih i eksternaliziranih problema. Pokušat će se razjasniti razlike u psihosocijalnoj prilagodbi djece na početku školovanja te prikazati koji oblici rada s učenicima, roditeljima i cijelom školskom zajednicom su najdjelotvorniji glede dobre psihosocijalne prilagodbe učenika na početku školovanja odnosno glede smanjenja učestalosti interpersonalnog nasilja u školi, kasnije antisocijalnog i delikventnog ponašanja te razvoja ovisnosti. Kako bi zaštitili djecu od mogućeg razvoja nekih oblika poremećaja u ponašanju potrebno je od početka školovanja jačati dječju socijalnu i emocionalnu kompetenciju te neprestano raditi na poboljšanju kvalitete života djece u obiteljskom i školskom okruženju.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Psihologija



POVEZANOST RADA


Projekt / tema
194-1941558-1527 - Odrednice roditeljstva, obiteljski odnosi i psihosocijalna dobrobit djece (Zora Raboteg-Šarić, )

Ustanove
Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, Zagreb

Autor s matičnim brojem:
Andreja Brajša-Žganec, (185362)