Individualni i okolinski čimbenici psihoscijalne prilagodbe djece u predškolsko i rano školsko doba (CROSBI ID 531348)
Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa
Podaci o odgovornosti
Brajša-Žganec, Andreja
hrvatski
Individualni i okolinski čimbenici psihoscijalne prilagodbe djece u predškolsko i rano školsko doba
Individualni i okolinski čimbenici dječjeg razvoja mogu imati ulogu zaštite i rizika u psihosocijalnoj prilagodbi djece u predškolsko i rano školsko doba. O interakciji individualnih karakteristika djeteta i okolinskih uvjeta i utjecaja ovisi u kolikoj mjeri će dijete na početku školovanja biti psihosocijalno prilagođeno, socijalno i emocionalno kompetentno, pri čemu karakteristike dječjeg temperamenta imaju značajnu ulogu. Polazeći od Bronferbrennerove ekološke teorije dječjeg razvoja prikazat će se pokazatelji dječje psihosocijalne prilagodbe na razini individualnih karakteristika djeteta, njegove reaktivnosti i samokontrole, životnih uvjeta, strukture i funkcioniranja obitelji, roditeljskih odgojnih postupaka odnosno promjenjivim i nepromjenjivim indikatorima psihosocijalne prilagodbe djeteta u djetinjstvu. Teorijska polazišta prikazat će se na temelju dosadašnjih istraživanja u ovom području u svijetu i kod nas. Pokazatelji dobre psihosocijalne prilagodbe djeteta su manifestiranje prosocijalnog ponašanja, razumijevanje vlastitih i tuđih emocija, razvijene socijalne vještine (samopouzdanost, samokontrola, akademske vještine, odnosi s vršnjacima) i vještine učenja (motivacija, upornost i stavovi prema učenju) odnosno mala učestalost agresivnog ponašanja i pojave eksternaliziranih i internaliziranih problema. Socijalno i emocionalno kompetentno dijete koje odrasta u adekvatnim okolinskim uvjetima u ranom djetinjstvu glavni je preduvjet psihosocijalne prilagodbe u doba adolescencije. Osvrnut ćemo se na istraživanja koja povezuju problematičnu djecu u djetinjstvu s kasnijim delikventnim ponašanjem i razvojem ovisnosti kao i na neka prethodna istraživanja s predškolskom djecom i njihovim roditeljima koja su pokazala da pozitivno emocionalno obiteljsko ozračje posebno očevo postupanje s dječjim emocijama doprinosi boljoj psihosocijalnoj prilagodbi djece odnosno pojavi manje internaliziranih i eksternaliziranih problema. Pokušat će se razjasniti razlike u psihosocijalnoj prilagodbi djece na početku školovanja te prikazati koji oblici rada s učenicima, roditeljima i cijelom školskom zajednicom su najdjelotvorniji glede dobre psihosocijalne prilagodbe učenika na početku školovanja odnosno glede smanjenja učestalosti interpersonalnog nasilja u školi, kasnije antisocijalnog i delikventnog ponašanja te razvoja ovisnosti. Kako bi zaštitili djecu od mogućeg razvoja nekih oblika poremećaja u ponašanju potrebno je od početka školovanja jačati dječju socijalnu i emocionalnu kompetenciju te neprestano raditi na poboljšanju kvalitete života djece u obiteljskom i školskom okruženju.
psihoscijalna prilagodba; socijalna kompetencija; emocionalna kompetencija; predškolska djeca; školska djeca
nije evidentirano
engleski
Individual and environmental factors of children's psychosocial adjustment during the preschool and early school period
nije evidentirano
psychosocial adjustment; emotional competence; social competence; preschool children; school children
nije evidentirano
Podaci o prilogu
2007.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
Podaci o skupu
Školski preventivni programi
pozvano predavanje
24.10.2007-26.10.2007
Vodice, Hrvatska