Paradigma Peterlić (CROSBI ID 134470)
Prilog u časopisu | ostalo
Podaci o odgovornosti
Turković, Hrvoje
hrvatski
Paradigma Peterlić
Članak, potaknut recentnom smrću uglednog filmologa Ante Peterlića, razmatra njegovu ulogu u rješavanju osobnih kritičarskih problema autora članka (ali i ondašnje filmske kritike). Ti su problemi vezani uz pronalaženje alternative tradicijskom 'sadržajnom' pristupu filmu u dominantnoj kritičkoj praksi. Alternativni predložak pružio je upravo Ante Peterlić u njegovim ranim interpretativnim esejima, dajući vrhunsku paradigmu 'autorskog pristupa' filmu. Peterlić bi, naime, prvo detektirao temeljni svjetonazor promatranog filmskog autora, potom bi, pod pretpostavkom da je taj nazor uvjetovan osobitim sustavom izbora, podjednako proučavao 'fabulističke', 'sadržajne', izbore (u pogledu postave prizora, karakterizacije likova, izbora tipova zbivanja i njihova ulančavanja) kao i 'stilske', 'formalne', izbore, tj. izbore vizualizacijsko-auditivnih 'prezentacijskih' postupaka (izbor parametara kadra, baratanja sa svjetlom i bojom, zvučnih obrada...), i jedno i drugo jednako indikativno po filmašev svjetonazor. Peterlićev primjer naveo je i autora ovog napisa da, u svojim formativnim godinama, krene u tom smjeru. Dodatni je utjecaj Peterlića bio u rušenju, u šezdesetim godinama dominantnog, vrijednosnog privilegiranja 'modernističkog stila' pred 'klasičnim' (klasično fabulističkim), te u uspostavljanju ravnopravna, pluralističkog, analitičkog i vrijednosnog pristupa svim povijesnim stilovima. Tekst također donosi niz anegdotalnih i činjeničnih podataka o situaciji u hrvatskoj filmskoj kritici šezdesetih godina.
Ante Peterlić; interpretacijski pristupi filmu; autorska kritika u Hrvatskoj
U datoteci je nelektoriran rukopis.
engleski
Paradigm: Peterlic
nije evidentirano
Ante Peterlic; interpretative approaches to film; auteur criticism in Croatia
nije evidentirano