Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi

Un contributo al riconoscimento degli affreschi "Adriobizantini" sulla sponda croata meridionale (CROSBI ID 84346)

Prilog u časopisu | izvorni znanstveni rad

Fisković, Igor Un contributo al riconoscimento degli affreschi "Adriobizantini" sulla sponda croata meridionale // Hortus artium medievalium, 4 (1998), 71-83-x

Podaci o odgovornosti

Fisković, Igor

talijanski

Un contributo al riconoscimento degli affreschi "Adriobizantini" sulla sponda croata meridionale

Navraćajući još jednom problematici prvog sloja zidnog slikarstva iz srednjeg vijeka poradi utvrđivanja apuljsko-dalmatinskih veza, u uvodnom dijelu autor daje teorijsko opravdanje terminu "adriobizantinizam" kako ga je dosad rabila i poimala naša znanost. Prihvaća njegove pogodnosti i za definiranje stilskih suglasnosti u zidnome slikarstvu predromaničkog sloga na južnim dijelovima hrvatskog uzmorja. Na preostacima fresko ukrasa apsidalnog plašta ruševne crkve u temeljima dubrovačke katedrale iz doba romanike tumači odlike regionalnog slikarstva. Pače predlaže raspoznavanje odlične jedne radionice stasale na visokoj likovnoj kulturi srednjebizantskog sloga ali samosvojne u postignućima. Latentni klasicizam s istančanim kolorističkim efektima uz prepoznatljiv sadržaj iz tematike predočavanja Velike Crkve smatra dostatnim za datiranje u drugu polovicu 11.st. kad je u Dubrovniku procvala crkvena ustanova s podrškom iz Rima. Rustičnije odvjetke te stilistike nalazi na otoku Šipanu, u razmjerno dobro očuvanome a ikonografski zanimljivom rješenju fresaka iz male crkve Sv. Ivana Krstitelja u Šilovome selu. Istodobno u crtačkoj artikulaciji različitih svetačkih likova i kolorističkoj punoći uočava oznake provincijalnih slikara odgojenih na dalekim izbojima velikih bizantskih škola. U prekidu stilskih dodira s matičnim strujama obraća pozornost na razmjere oslanjanja tih majstora na jadransku kasnoantičku tradiciju. Pojavu smatra stečevinom crkvene reforme 11.st. s dosta srodnih likovnih dometa u baštini južne Italije. Dio teksta posvećuje upravo otkrivanju tih sličnosti ali se zadržava na ocrtavanju analogija bez izravnijeg povezivanj škola ili radionica. Svejedno smatra da će za preciznije određenje ovoga slikarstva kojeg se nalazi na još lokaliteta u regiji Dubrovnika trebati podrobnije paralelno izučavanje u pokrajnama slične povijesne sudbine u prekomorju. Zasad ostvarenja zidnog slikarstva na Elafitskom otočju predlaže uključiti u baštinu "adriobizantinizma" s kraja 11. ili početka 12.stoljeća.

affreschi; romanico; botthega; Adriobizantino; cattedrale ragusea; chiesa S. Giovanni Battista; Šipan

nije evidentirano

engleski

The Contributions to the Corpus ot the "Adriobyzantine" frescoes on the croatian coast

nije evidentirano

romanesque; frescoes; workshop; Adriobyzantine; church; Dubrovnik chatedral; church St. John the Baptist; Šipan

nije evidentirano

Podaci o izdanju

4

1998.

71-83-x

objavljeno

1330-7274

Povezanost rada

Znanost o umjetnosti