Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Mala i srednja poduzeća i izvozna strategija: lokalna iskustva, globalni horizonti i moguće strategije izvoza (CROSBI ID 33520)

Prilog u knjizi | izvorni znanstveni rad

Derado, Dražen Mala i srednja poduzeća i izvozna strategija: lokalna iskustva, globalni horizonti i moguće strategije izvoza // Poduzeća, rast i izvoz : socioekonomska anatomija hrvatskog izvoznog uzmaka / Čengić, Drago (ur.). Zagreb: Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, 2006. str. x-x

Podaci o odgovornosti

Derado, Dražen

hrvatski

Mala i srednja poduzeća i izvozna strategija: lokalna iskustva, globalni horizonti i moguće strategije izvoza

Uvažavajući realne nedostatke sektora malog gospodarstva, ovaj rad ima za cilj utvrditi snage i slabosti malih i srednjih poduzeća u procesu internacionalizacije (na primjeru Hrvatske), a u svrhu davanja prijedloga za poduzimanje mjera koje će uvažiti specifičnosti ovoga segmenta gospodarstva u promišljanju njegovog integralnog razvoja. Polazeći od ideje da će naredne faze tranzicije sve više obilježavati institucionalne reforme, u prvom dijelu rada dan je pregled stanja institucionalnih reformi u Hrvatskoj i odabranim tranzicijskim zemljama, posebno sa aspekta preduvjeta za izgradnju dinamičnog i konkurentnog poslovnog sektora. Drugi dio sadrži teorijski pregled snaga i slabosti malih i srednjih poduzeća u procesu internacionalizacije sa posebnim naglaskom na prednosti prostornog okrupnjavanja ekonomskih aktivnosti, dok treći dio uključuje analizu izvozne orijentacije malog gospodarstva Hrvatske provedenu na uzorku od 256 malih i srednjih poduzeća. S obzirom na uočene slabosti u procesu internacionalizacije, četvrti dio kroz komparativni pristup daje osvrt na najznačajnije institucionalne i prepreke u poslovnom okruženju. Peti dio rada daje pregled inicijativa za formiranje cluster-a i ostalih mjera usmjerenih na izgradnju konkurentnog sektora malog gospodarstva u Hrvatskoj. Osnovni nedostatak malih i srednjih poduzeća u ostvarivanju snažnije izvozne ekspanzije proizlazi iz njihove veličine, ali i iz drugih uvjeta poput veličine i stupnja razvijenosti tržišta sa kojega dolaze. Ipak, za njih izvoz predstavlja značajni izvor prihoda i uvjet rasta i razvoja u dugom roku. Analiza malog gospodarstva Hrvatske ukazuje na njegovu značajnu izvoznu orijentaciju (prosječan udjel inozemnih tržišta u prodaji: 45%) i potvrđuje teorijska očekivanja prema kojima poduzeća koja uživaju prednosti većih lokalnih tržišta brže rastu i imaju manju sklonost izvozu. Također, potvrđen je i snažan gravitacijski uzorak trgovine malih i srednjih poduzeća, posebno na nivou regija. Prema ocjeni samih poduzetnika najveća konkurentska snaga analiziranih poduzeća proizlazi iz povoljnog odnosa cijene i kvalitete, dok stanje proizvodne tehnologije nije zadovoljavajuće sa stajališta razvojnih ciljeva. Unatoč problemima, hrvatsko malo gospodarstvo nalazi se od kraja 90-ih godina na uzlaznoj putanji o čemu svjedoči rast zaposlenosti, prihoda i dobiti, kao i optimistične ocjene o povećanju dobiti i planovima za ulaganja u narednim godinama. Imajući u vidu 'komparativne nedostatke' malih i srednjih poduzeća, njihova strategija internacionalizacije trebala bi se temeljiti na proizvodnji usko specijaliziranih i kupcima posebno prilagođenih proizvoda (što zahtjeva specifična znanja i naprednu tehnologiju) sa kojima bi popunjavali 'uske' tržišne niše. Izbjegavanjem proizvodnje 'standardnih' proizvoda u kojima je izražena ekonomija obujma, mala i srednja poduzeća moći će izbjeći snažne konkurentske pritiske na međunarodnim tržištima. Ipak, prednosti malih i srednjih poduzeća (značajni potencijali zapošljavanja i stvaranja dohotka, fleksibilna organizacija, doprinos uravnoteženom regionalnom razvoju itd.) nije moguće automatski ostvariti bez odgovarajućih mjera ekonomske politike. Stoga, politika poticanja razvoja malog gospodarstva uključuje široki spektar mjera ekonomske politike, pa strategiju internacionalizacije malih i srednjih poduzeća treba shvatiti ne kao jedinstvenu strategiju, već kao usklađenu kombinaciju mjera ekonomske politike usmjerenih na stvaranje uvjeta za dugoročnu konkurentnost malog gospodarstva. Pritom, važno je izbjeći uobičajenu pogrešku kada je u pitanju pružanje tehničke pomoći malim i srednjim poduzećima – pomoć poduzećima u osnivanju ili početku poslovanja, te potpuno zanemarivanje njihovih potreba u kasnijim fazama poslovnog razvitka.

mala i srednja poduzeća ; međunarodna trgovina ; izvozna orijentacija ; konkurentnost ; institucionalne reforme ; cluster-i

nije evidentirano

engleski

Small and medium enterprises and export strategy: local experience, global horizons and the possible export strategy

nije evidentirano

small and medium enterprises ; international trade ; export orientation ; competitiveness ; institutional reforms ; clusters

nije evidentirano

Podaci o prilogu

x-x.

objavljeno

Podaci o knjizi

Poduzeća, rast i izvoz : socioekonomska anatomija hrvatskog izvoznog uzmaka

Čengić, Drago

Zagreb: Institut društvenih znanosti Ivo Pilar

2006.

953-6666-46-4

Povezanost rada

Ekonomija