Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi

Uloga dotacija u sustavu vodoravnog fiskalnog izravnanja (CROSBI ID 345180)

Ocjenski rad | magistarski rad (mr. sc. i mr. art.)

Pitarević, Mihaela Uloga dotacija u sustavu vodoravnog fiskalnog izravnanja / Ott, Katarina (mentor); Zagreb, Ekonomski fakultet, Zagreb, . 2003

Podaci o odgovornosti

Pitarević, Mihaela

Ott, Katarina

hrvatski

Uloga dotacija u sustavu vodoravnog fiskalnog izravnanja

Mogućnosti lokalnih jedinica da pružaju javna dobra i usluge svojim stanovnicima se razlikuju. Najjednostavnije rečeno, bogatije jedinice mogu pružiti više, a siromašnije manje javnih dobara i usluga. Stoga se kaže da među lokalnim jedinicama postoje vodoravne fiskalne nejednakosti. Mehanizmima fiskalnog izravnanja (dijeljenjem poreza i dotacijama) država pokušava smanjiti te nejednakosti. Fokus ovog rada je na dotacijama koje su se koristile za vodoravno fiskalno izravnanje u Hrvatskoj do 2001. godine. Taj je sustav još uvijek u procesu razvoja, stoga je osnovni cilj rada bio istražiti ga. Osnovna hipoteza rada je da su se dotacije u sustavu vodoravnoga fiskalnog izravnanja koji je postojao do 2001. godine dodjeljivale lokalnim jedinicama u skladu s kriterijima za vodoravno fiskalno izravnanje. Dakle da je dotacijama država, barem djelomično, pokušavala omogućiti svim lokalnim jedinicama da pružaju jednako dobara i usluga svojim stanovnicima. Da bi se provjerilo hipotezu, između ostaloga, izračunali smo Kendallov koeficijent korelacije ranga. Pri tome je usporedila je veličine fiskalnog kapaciteta i druge kriterije vodoravnoga fiskalnog izravnanja (potrebe za javnim rashodima) lokalnih jedinica s dotacijama koje su te lokalne jedinice primile u 1999. i 2000. godini. Istraživanjem je potvrđena postavljena hipoteza i došlo se do zaključka da su dotacije dodijeljene županijama u 1999. i 2000. godini značajno korelirane s nekim kriterijima za vodoravno fiskalno izravnavanje. Iako istraživanje ima nekih nedostataka koje bi u budućnosti svakako trebalo ispraviti, ipak ovakvo kakvo jest, ono je vrlo korisno jer otvara niz pitanja i nudi niz preporuka. Najvažnije preporuke su da kriteriji dodjele dotacija moraju biti definirani na jasniji i transparentniji način. Kao kriteriji za dodjelu dotacija trebale bi služiti i veličine potrebnih javnih rashoda u lokalnim jedinicama. Važnost kriterija na temelju kojih bi se dotacije trebale dodjeljivati mijenja se tijekom godina, pa je nužno neprestano pratiti te kriterije na lokalnim razinama i od vremena do vremena, prema potrebi, mijenjati formule za dodjelu dotacija. Potrebno je stalno kontrolirati na koji se način troše dotacije dodijeljene lokalnim jedinicama. I na koncu potrebno je mijenjati institucionalno okruženje u kojem dotacije funkcioniraju

dotacije ; RH ; vodoravno fiskalno izravnanje

nije evidentirano

engleski

UPISI

nije evidentirano

grants ; Repubic of Croatia ; horizontal fiscal equalisation

nije evidentirano

Podaci o izdanju

121

27.10.2003.

obranjeno

Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj

Ekonomski fakultet, Zagreb

Zagreb

Povezanost rada

Ekonomija