Definicija i poticanje ključnih kompetencija u europskom obrazovanju - Doprinos oslobađanju ljudskih potencijala (CROSBI ID 521604)
Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa
Podaci o odgovornosti
Bezinović, Petar
hrvatski
Definicija i poticanje ključnih kompetencija u europskom obrazovanju - Doprinos oslobađanju ljudskih potencijala
Ideja o važnosti aktualizacije ljudskih potencijala, koja je snažno isticana od strane humanističke struje u psihologiji šezdesetih godina prošloga stoljeća, postupno je postala dominantna paradigma i u svjetskom obrazovanju. Učeniku/studentu usmjeren pristup koji se danas proklamira u svim razvijenim sustavima obrazovanja, ima upravo za cilj osiguravanje odgovarajuće podrške za optimalan razvoj svakog pojedinca. Na razini suvremene politike obrazovanja u Europi snažan je utjecaj projekta OECD-a (1998.-2002.) o definiciji i selekciji kompetencija važnih za uspješan život pojedinca i dobro funkcionirajuće društvo. Istraživanjem se došlo do konsenzusa o kompetencijama koje su ključne za osobnu, socijalnu i ekonomsku dobrobit osobe u suvremenom svijetu. Suočavanje s kompleksnim zahtjevima životne stvarnosti u svim područjima kojima se pojedinac bavi, traži razvoj viših razina kognitivne kompleksnosti, kritičko mišljenje, reflektivnost i holistički pristup. Osoba mora misliti za sebe, preuzimati kontrolu nad vlastitim ponašanjem, proaktivno poduzimati akcije, kreirati vlastiti život a ne glumiti po tuđim scenarijima. Po ovom pristupu (DeSeCo, 2002.) tri kategorije ponašanja predstavljaju konceptualne temelje za definiranje ključnih kompetencija – (1) autonomno djelovanje, (2) interaktivno korištenje znanja, vještina i sredstava te (3) interakcija u heterogenim skupinama. Autonomno djelovanje obilježavaju kompetencije sposobnosti zaštite vlastitih prava, interesa, odgovornosti, ograničenja i potreba ; sposobnost planiranja i provedbe vlastitih životnih planova i osobnih projekata te sposobnost poduzimanja akcija u širem kontekstu. Interaktivno korištenje znanja i vještina obilježavaju kompetencije interaktivnog korištenja jezika, simbola i tekstova ; sposobnosti interaktivnog korištenja znanja i informacija te sposobnosti korištenja novih tehnologija. Interakcija u heterogenim skupinama se odnosi na sposobnost dobrog komuniciranja s drugim ljudima ; sposobnost efikasnog surađivanja te sposobnost konstruktivnog rješavanja sukoba. Ovaj je konceptualni okvir poslužio za detaljno istraživanje o tome koje bi se kompetencije, vitalne za uspješan život u suvremenom društvu, trebale razvijati u obveznom obrazovanju u Europi (Eurydice, 2000). Istraživanje je rezultiralo Preporukom Europske komisije Europskom parlamentu i Vijeću Europe (2005.) za uključivanjem osam ključnih kompetencija u sve kurikulume obveznog obrazovanja: 1) komunikaciju na materinskom jeziku ; 2) komunikaciju na stranim jezicima ; 3) kompetencije u matematici, znanosti i tehnologiji ; 4) digitalne kompetencije ; 5) vještine učenja ; 6) interpersonalne, interkulturalne, socijalne i građanske kompetencije ; 7) poduzetništvo ; 8) kulturnu ekspresivnost. Pretpostavlja se da će poticanjem i razvojem ovih kompetencija građani Europe osloboditi svoje potencijale autonomnog ponašanja koje će im omogućiti uspješan život i ostvarenje vlastitih ciljeva u socijalno pravednom društvu.
ljudski potencijali; obrazovanje
nije evidentirano
engleski
Definition and promoting of key competences in European education - Contribution to the development of human potentialities
nije evidentirano
human potentialities; education
nije evidentirano
Podaci o prilogu
8-9-x.
2006.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
Ljudski potencijali kroz životni vijek
Jelčić, Jasminka ; Lopižić, Josip ; Lugović, Gina ; Sušanj, Zoran
Šibenik: Hrvatsko psihološko društvo (HPD)
Podaci o skupu
14. godišnja konferencija hrvatskih psihologa
ostalo
01.01.2006-01.01.2006
Vodice, Hrvatska