Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi

Pluralnost hrvatske ljubavne lirike 15. i 16. stoljeća (CROSBI ID 33143)

Prilog u knjizi | izvorni znanstveni rad

Bogdan, Tomislav Pluralnost hrvatske ljubavne lirike 15. i 16. stoljeća // Čovjek, prostor, vrijeme : književnoantropološke studije iz hrvatske književnosti / Benčić, Živa ; Fališevac, Dunja (ur.). Zagreb: Disput, 2006. str. 57-80-x

Podaci o odgovornosti

Bogdan, Tomislav

hrvatski

Pluralnost hrvatske ljubavne lirike 15. i 16. stoljeća

Ljubavna lirika jedna je od najzastupljenijih i najvažnijih vrsta u hrvatskoj renesansnoj književnosti. Ipak, književna historiografija nerijetko je griješila ocjenjujući je u cijelosti kao poetički homogenu ili kao jednoličnu. Književni bi povjesničari uočili jedan element autorskih poetika i onda ga apsolutizirali, ne vodeći računa o slojevitosti proučavane lirike. Umjesto da hrvatske renesansne ljubavne pjesnike nekritički i bez ostatka označujemo kao petrarkiste, u njihovoj bismo lirici morali zapažati različite ljubavne diskurze. Osim petrarkizma tu su još, u najmanju ruku, srednjovjekovna semantika dvorske ljubavi, hedonistički ljubavni diskurz (najčešće antičkog porijekla) i neoplatonizam. Temeljni uvid o pluralizmu amoroznih koncepcija u ovome je radu primijenjen na najvažnije autorske opuse, te su izdvojena njihova razlikovna svojstva. Riječ je o opusima Šišmunda Menčetića, Džore Držića, Hanibala Lucića, Marina Držića, Nikole Nalješkovića, Dinka Ranjine, Dominka Zlatarića i Horacija Mažibradića. Popularnost ljubavne lirike u hrvatskoj renesansnoj književnosti, pa ni razlike među njezinim autorima, ne treba tumačiti isključivo snažnim literarnim utjecajima što su dopirali s druge jadranske obale nego i povezanošću s drugim kulturnim praksama i društvenim činjenicama. S jedne strane, ljubavne su pjesme funkcionirale kao općeniti, normirani modeli za istraživanje intime. Njima su se osim literarnih kompetencija zadovoljavale i potrebe za introspektivnim spoznajnim radnjama, što su postajale akutnima u vremenu pojačanih procesa individualizacije. S druge strane, u Dubrovačkoj Republici društvena se, politička struktura moći po vertikali upisuje u usvajanje određenih koncepcija ljubavnog odnosa. Pučani postaju skloniji idealističkim ljubavnim diskurzima, represiji nad seksualnošću, iskustvu neuzvraćene ljubavi, a vlastela alternativnim, konkurentskim koncepcijama, u kojima se zaljubljenik u većoj mjeri ovlašćuje i prestaje biti igračkom ljubavi.

petrarkizam, srednjovjekovna semantika dvorske ljubavi, neoplatonizam, hedonistički ljubavni diskurz, ljubav i politička struktura moći

nije evidentirano

engleski

The Plurality of 15th and 16th Century Croatian Love Lyrics

nije evidentirano

Petrarchism, medieval semantics of courtly love, Neoplatonism, hedonistic love discourse, love and political power structure

nije evidentirano

Podaci o prilogu

57-80-x.

objavljeno

Podaci o knjizi

Čovjek, prostor, vrijeme : književnoantropološke studije iz hrvatske književnosti

Benčić, Živa ; Fališevac, Dunja

Zagreb: Disput

2006.

953-6770-94-6

Povezanost rada

Filologija