Socijalno poželjno odgovaranje u različitim motivacijskim kontekstima: Provjera Paulhusovog modela socijalne poželjnosti (CROSBI ID 126330)
Prilog u časopisu | izvorni znanstveni rad
Podaci o odgovornosti
Galić, Zvonimir ; Jerneić, Željko
hrvatski
Socijalno poželjno odgovaranje u različitim motivacijskim kontekstima: Provjera Paulhusovog modela socijalne poželjnosti
Cilj ovog istraživanja bio je provjeriti temeljne postavke Paulhusovog modela koji razdvaja socijalno poželjno odgovaranje na « ; ; nesvjesno» ; ; samozavaravanje i « ; ; svjesno» ; ; upravljanje dojmovima. Istraživanjem su ispitani nezavisni uzorci ispitanika u tri motivacijske situacije: selekcijskoj (N=602), anonimnoj/iskrenoj (N=370) i situaciji s uputom induciranim iskrivljavanjem (N=267). U sve tri situacije korišten je isti instrumentarij: IPIP-100 za mjerenje 5 velikih dimenzija ličnosti te skale socijalne poželjnosti namijenjene mjerenju samozavaravanja i upravljanja dojmovima. Rezultati istraživanja su pokazali da se upravljanje dojmovima, ali i samozavaravanje povećavaju u funkciji motivacije za stvaranjem pozitivne samoprezentacije. Vezano uz ličnost, dvije dimenzije socijalno poželjnog odgovaranja pokazuju različit obrazac povezanosti s dimenzijama pet faktorskog modela. Dobiveni rezultati opovrgavaju originalni Paulhusov model potvrđujući njegove nove konceptualizacije.
socijalna poželjnost; samozavaravanje; upravljanje dojmovima; pet-faktorski model ličnosti; motivacijski kontekst
nije evidentirano
engleski
Socially desirable responding in different motivational contexts: A test of Paulhus' model of social desirability
nije evidentirano
social desirability; self-deception; impression management; 5-factor model of personality; motivational context
nije evidentirano