Pregled bibliografske jedinice broj: 263972
Legenda o mučeništvu sv. Anastazije: neki problemi podrijetla i tekstualne transmisije u ranome srednjem vijeku
Legenda o mučeništvu sv. Anastazije: neki problemi podrijetla i tekstualne transmisije u ranome srednjem vijeku // Zbornik radova znanstvenog skupa "Sedamnaest stoljeća zadarske Crkve" (Zadar, 16.-19. studenoga 2004.) (2006) (znanstveni, prihvaćen)
CROSBI ID: 263972 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Legenda o mučeništvu sv. Anastazije: neki problemi podrijetla i tekstualne transmisije u ranome srednjem vijeku
(The Legend of the martyrdom of St. Anastasia: Some Problems of Its Origins and the Early-Medieval Textual Transmission)
Autori
Vedriš, Trpimir
Vrsta, podvrsta
Radovi u časopisima,
znanstveni
Izvornik
Zbornik radova znanstvenog skupa "Sedamnaest stoljeća zadarske Crkve" (Zadar, 16.-19. studenoga 2004.) (2006)
Status rada
Prihvaćen
Ključne riječi
Hagiografija; sv. Anastazija; Passio S. Anastasiae; tekstualna tradicija; rani srednji vijek
(Hagiography; S. Anastasia; Passio S. Anastasiae; Textual Tradition; Early Middle Ages)
Sažetak
Jedan od najvažnijih izvora za poznavanje ranosrednjovjekovnoga kulta sirmijske mučenice Anastazije jest kasnoantička “ Passio S. Anastasiae” . Prema toj opsežnoj i romansiranoj legendi, Anastazija je bila ugledna Rimljanka, pogubljena u doba cara Dioklecijana. Središta njenoga štovanja postali su, nakon propasti Panonije, Carigrad i Rim. Poznavanje kulta u ranome srednjem vijeku otežano je činjenicom da se u Carigradu štovalo više Anastazija koje izvori često ne razlikuju jasno. Usporedna analiza najstarijih oblika legende pokazuje je da je izvorno latinska pasija, nastala u Rimu početkom 6. stoljeća, poslužila kao predložak za kasnije grčke redakcije. Kompilacija nekoliko starijih pasija legenda je uvelike odraz već razvijenoga rimskog kulta mučenice. Štovanje sv. Anastazije prošireno je u Rimu vjerojatno od početka 6. st., a mučenica je u rimskoj liturgiji zauzela vrlo važno mjesto upravo zbog položaja njoj posvećene crkve na Palatinu. Pasija je u Bizantu, u razmatranome obliku, poznata vjerojatno tek od sredine 9. st., a nakon 10. st. stekla je, kroz redakciju Simeona Metafrasta, široku popularnost među pravoslavnim Grcima i Slavenima. Istovremeno, latinska se pasija u različitim oblicima proširila zapadnom Europom uglavnom posredstvom benediktinaca .
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Povijest
POVEZANOST RADA