Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 252944

Povezanost roditeljskih odgojnih postupaka s prosocijalnim i agresivnim ponašanjem djece predškolske dobi


Raboteg-Šarić, Zora; Ilić, Ana
Povezanost roditeljskih odgojnih postupaka s prosocijalnim i agresivnim ponašanjem djece predškolske dobi // XV. Dani psihologije - Sažetci radova / Ćubela Adorić, Vera ; Penezić, Zvjezdan ; Proroković, Ana ; Vulić-Prtorić, Anita (ur.).
Zadar: Sveučilište u Zadru, Odjel za psihologiju, 2006. (poster, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)


Naslov
Povezanost roditeljskih odgojnih postupaka s prosocijalnim i agresivnim ponašanjem djece predškolske dobi
(The relationship between parental child-rearing practices and children's prosocial and aggressive behaviour)

Autori
Raboteg-Šarić, Zora ; Ilić, Ana

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni

Izvornik
XV. Dani psihologije - Sažetci radova / Ćubela Adorić, Vera ; Penezić, Zvjezdan ; Proroković, Ana ; Vulić-Prtorić, Anita - Zadar : Sveučilište u Zadru, Odjel za psihologiju, 2006

Skup
XV. Dani psihologije u Zadru

Mjesto i datum
Zadar, Hrvatska, 25-27.05.2006

Vrsta sudjelovanja
Poster

Vrsta recenzije
Domaća recenzija

Ključne riječi
Roditeljski odgojni postupci; agresivno ponašanje; prosocijalno ponašanje
(Child-rearing practices; aggressive behaviour; prosocial behaviour)

Sažetak
Cilj ovog istraživanja bio je ispitati jesu li, i na koji način, roditeljskih odgojni postupci povezani s prosocijalnim i agresivnim ponašanjem djece predškolske dobi. Uz to, zanimalo nas je ispitati u kolikoj mjeri se nekim sociodemografskim varijablama, kao što su spol i dob djeteta, obrazovanje i zaposlenost majke te red rođenja djeteta i broj djece u obitelji mogu objasniti dimenzije i stilovi roditeljskih odgojnih postupaka te dječje agresivno i prosocijalno ponašanje. U istraživanju je sudjelovalo 143 djece u dobi od 3 do 6 godina, njihove majke i odgajatelji. Skale za procjenu dimenzija (njegovanje i ograničavanje) i stilova roditeljskih odgojnih postupaka (autoritarnost i autoritativnost) formirane su na temelju odgovora majki na pitanja iz skraćene verzije (Deković i sur., 1991) Upitnika o postupcima u odgoju djece (CRPR - Block, 1965). Odgajatelji su ispunjavali Skalu za procjenu dječjeg agresivnog i prosocijalnog ponašanja (Žužul i Vlahović, 1989). Rezultati pokazuju da su obrazovanije majke autoritativnije i manje autoritarne te manje ograničavaju djecu. Zaposlene majke autoritativnije su od nezaposlenih. Majke su autoritativnije i više njegujuće prema jedincima te manje ograničavaju i više njeguju prvorođenu djecu od kasnije rođene. Dječaci su skloniji agresivnom ponašanju od djevojčica, a nisu utvrđene spolne razlike u dječjem prosocijalnom ponašanju. Jedinci i djeca koja imaju braću i sestre ne razlikuju se značajno u agresivnom i prosocijalnom ponašanju. Regresijom kriterija agresivnog ponašanja na skup prediktora koji uključuje sociodemografske varijable te dimenzije i stilove roditeljstva pokazalo se da su značajni prediktori dječjeg agresivnog ponašanja autoritativnost majke i obrazovanje majke te spol djeteta. Djeca majki s višim obrazovanjem, djevojčice te djeca autoritativnih majki manje su agresivna. Prosocijalno ponašanje u najvećoj mjeri određuju majčin stil odgoja i dob djece pri čemu se češće prosocijalno ponašaju starija djeca i djeca autoritativnih majki.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Psihologija



POVEZANOST RADA


Projekt / tema
0194102

Ustanove
Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, Zagreb

Autor s matičnim brojem:
Zora Raboteg-Šarić, (99796)