Izvršne funkcije i rani kognitivni razvoj kod djece s pre/perinatalnim oštećenjem mozga (CROSBI ID 517353)
Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | domaća recenzija
Podaci o odgovornosti
Šimleša, Sanja ; Ivšac, Jasmina ; Brozović, Blaženka ; Ljubešić, Marta
hrvatski
Izvršne funkcije i rani kognitivni razvoj kod djece s pre/perinatalnim oštećenjem mozga
Premda različiti autori različito definiraju pojam izvršnih funkcija, svi se slažu da su to vještine potrebne za svrhovitu, cilju usmjerenu aktivnost. Procesi koji su obuhvaćeni tim nazivom su sposobnost planiranja, anticipacije cilja, zadržavanja cilja u aktivnoj memoriji, započinjanje aktivnosti, nadgledanje aktivnosti, inhibicija odgovora… Jedan od zadataka koji je moguće primijeniti još u ranom razvoju, odnosno u trenutku kada dijete počinje shvaćati pojam stalnosti predmeta (od osmoga mjeseca života), a koji se u novije vrijeme smješta u kontekst izvršnih funkcija, je A-ne-B zadatak. Kao rezultat višegodišnje primjene A-ne-B zadatka na djeci urednoga razvoja, ali i na djeci s pre/perinatalnim čimbenicima rizika, uočeno je da djeca s perinatalnim čimbenicima rizika kasnije počinju sudjelovati u primjeni A-ne-B zadatka, odnosno postižu niže rezultate od svojih vršnjaka. Kod iste skupine djece utvrđeno je kašnjenje kako u kognitivnom, tako i u komunikaciji, te u jezičnome razvoju. Skupina djece s pre/perinatalnim oštećenjem mozga (n=9), te skupina djece bez neurorazvojnih čimbenika rizika (n=10), u dobi od 12 mjeseci, je ispitana kroz parametre kognitivnoga (Bayley ljestvice dječjeg razvoja), komunikacijskoga (združena pažnja) i jezičnoga razvoja (Komunikacijske razvojne ljestvice), te je ispitan segment izvršnih funkcija (radna memorija) u obliku A-ne-B zadatka. Također se pokušalo utvrditi ima li A – ne B zadatak važnu ulogu u određenju kvalitete i tempa kognitivnog i jezičnoga razvoja. Rezultati pokazuju da se skupina djece s pre/perinatalnim oštećenjem mozga statistički značajno razlikuje od djece urednog razvoja i to po kognitivnim, ranim jezičnim parametrima, te po segmentu izvršnih funkcija (radne memorije) i združene pažnje. Također se primjećuje da su rezultati jako heterogeni, te da rezultat pojedinog djeteta na A-ne-B zadatku nije nužno usklađen s kognitivnim i jezičnim parametrima.
izvršne funkcije; kognitivni razvoj; djeca s pre/perinatalnim oštećenjem mozga
nije evidentirano
engleski
Executive functions and early cognitive development in children with pre/perinatal brain lesions
nije evidentirano
executive functions; cognitive development; children with pre/perinatal brain lesions
nije evidentirano
Podaci o prilogu
92-92.
2005.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
Kamenov, Željka ; Jelić, Margareta ; Jokić Begić, Nataša
Zagreb: Odsjek za psihologiju Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu ; Hrvatsko psihološko društvo (HPD)
953-175-241-9
Podaci o skupu
Dani Ramira i Zorana Bujasa (17 ; 2005)
predavanje
01.01.2005-01.01.2005
Zagreb, Hrvatska