Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Međunarodne grupacije u funkciji organiziranja teretnog prijevoza željeznicom (CROSBI ID 516229)

Prilog sa skupa u zborniku | izvorni znanstveni rad | međunarodna recenzija

Jenić, Vinko ; Svoboda, Renata ; Kaužljar, Dražen Međunarodne grupacije u funkciji organiziranja teretnog prijevoza željeznicom // 3rd European Transport Congress on Transport Linking of the European North and South / Rotim, Franko (ur.). Zagreb: Hrvatsko znanstveno društvo za promet, 2004. str. 241 - 247-x

Podaci o odgovornosti

Jenić, Vinko ; Svoboda, Renata ; Kaužljar, Dražen

hrvatski

Međunarodne grupacije u funkciji organiziranja teretnog prijevoza željeznicom

HŽ-cargo na međunarodnom tržištu predstavlja profitno najveći potencijal u okviru cjelokupne organizacije ili u samostalnom djelovanju na tržištu željezničkog teretnog prijevoza. Svojom dugoročnom poslovnom orijentacijom u prijevozu robe međunarodnim koridorskim pravcima kvalitetnim partnerskim pristupom u međunarodnim grupacijama, na podršku i platformu manjim nacionalnim prijevoznicima te na organizaciju konvencionalnog i kombiniranog prijevoza te prijevoza na lokalnim prugama ostvaruje svoju viziju stvaranja nacionalnog željezničkog prijevoznika i regionalno prepoznatljivog partnera osposobljenog za organizaciju i logistiku željezničkog teretnog prijevoza. Uz stručni kadar, te pouzdanost i sigurnost koji su rezultirali dobrim odnosima na domaćem tržištu, ali i tradicijom u međunarodnom okruženju, nema razloga da se stečene prednosti ne iskoriste na najbolji mogući način. Opredijeljenost organizacije HŽ-Carga za planiranje i prilagodbu promjenama na tržištu teretnog prijevoza, a pod tim se misli na novi Zakon o željeznici, na rast tehničkih, sigurnosnih i ekoloških standarda, na dinamično tržište roba i konkurentskih prijevoza, osnovni je uvjet za stvaranje nacionalnog željezničkog prijevoznika. U radu se obrazlaže svođenje elemenata na trenutnu djelatnost HŽ-Carga kao prijevoznika i organizatora prijevoza kroz razne usluge. Budući da se HŽ-Cargo planira razviti za dugoročno funkcioniranje na tržištu, ne samo kao prijevoznik, već i kao prepoznatljiv organizator prijevoza u međunarodnom okruženju, nužno je repozicionirati postojeću ulogu organizatora prijevoza i poslova kojima se bavi, imajući u vidu vlastiti &laquo ; core business&raquo ; , odnosno osnovnu djelatnost. Isto tako, detaljno se obrazlažu poslovi koji se trenutno u HŽ-Cargu obavljaju kao i postojana mogućnost uključivanja i dodatnih usluga iz drugih djelatnosti koje su vezane za osnovno poslovanje i djelatnost HŽ-Carga. Novim Zakonom o željeznici koji stupa na snagu 01. 01. 2005. definirane su ovlasti davatelja usluga u željezničkom prijevozu kao i ovlasti kod upravljanja infrastrukturom. Po njemu se ozakonjuje mogućnost da svi željeznički prijevoznici koriste željezničku infrastrukturu pod jednakim uvjetima, uz pretpostavku dobivanja dozvole za obavljanje usluga javnog prijevoza u željezničkom prijevozu te rješenje o sigurnosti. Ova zakonska regulativa usklađena je sa pravnim okvirom Europske unije u području željezničkog prijevoza. Stupanjem na snagu novog Zakona, HŽ-Cargo se u startu nalazi u povoljnoj poziciji, jer osim niza općih zakonskih odredbi, Zakon od željezničkog prijevoznika traži stručne djelatnike koji mogu osigurati plan i analizu prijevoza te kvalitetan vozni park i drugu odgovarajuću tehničku opremljenost. Definiranjem obima poslova HŽ-Carga te poslovanja špeditera i drugih organizatora prijevoza, odnosno njihovom specijalizacijom, ostvarit će se određena podjela uloga i stvoriti jasnija situacija na području prijevoza, a time i mogućnost jasnog strateškog razvoja svakog od tih čimbenika. Međunarodna grupacija je svaka udruga koju čine najmanje dva željeznička prijevoznika osnovana u različitim državama radi pružanja usluga u međunarodnom željezničkom prijevozu. Razlozi udruživanja u grupacije su financijski i logistički. Financijski razlozi odnose se na zajedničko definiranje cijene određene trase koja se proteže kroz više zemalja ili na uzajamno odobrenje cijena trasa na pojedinim nacionalnim prugama. Time se, uz ekonomičnije iskorištenje vagonskog parka, postiže cjenovna konkurentnost, transparentnost i brzina rada u svim segmentima. Logistički razlozi mogu se podijeliti na organizaciju voznog reda, na upravljanje teretnim vagonskim parkom te uslugama u centrima prodaje HŽ-Carga. Pri organizaciji voznog reda međusobna suradnja unutar grupacija bit će jača i podređena strateškim &laquo ; proizvodima&raquo ; . Organizaciju teretnog vagonskog parka potrebno je postaviti na nivou grupacije temeljem baze podataka postojećeg voznog parka, rezultata analize eksploatacije vagona, voznog reda i planiranja velikih prijevoza. Pravne, organizacijske i financijske osnove međunarodne grupacije tek treba utemeljiti. Da bi bio atraktivan kao član međunarodne grupacije i kao davatelj usluga krajnjim korisnicima prijevoza u okviru te ili tih grupacija, HŽ-Cargo stranim željezničkim prijevoznicima može ponuditi definirane cijene trasa na hrvatskim prugama, organizaciju voznog reda na prugama HŽ-a, kontrolu i pratnju kretanja vlakova, nakupljanje bruta u Hrvatskoj, dodatne usluge u logističkim centrima i centrima prodaje (djelatnosti špeditera), traženje roba za povratne vožnje vagona i dr.. Opći trendovi globalizacije reflektiraju se i na željeznički prijevoz u smislu potrebe za rastom investicija, širenja mreže pruga velikih brzina, harmoniziranja različitih sustava, informacijskih tehnologija, logistiku, širenje lepeze usluga, pritiska konkurencije itd.. Iako malim željezničkim poduzećima globalizacija predstavlja ulazak u tržišnu bitku sa velikim &laquo ; kompanijama&raquo ; , upravo je u tome mogućnost veće fleksibilnosti i potrebe za aktivnim i promišljenim nastupom na tržištu. Pojedine međunarodne grupacije mogu se naći u poziciji konkurenata, no ostvarenje tog cilja neće imati negativne efekte jer će rezultirati povećanjem kvalitete i vrsta usluga, povećanjem količine prijevoza, smanjenjem troškova radi optimalizacije voznog parka, smanjenjem troškova radi osiguranja povratnih vožnji, smanjenjem troškova radi formiranja distributivnih centara i dr.. Učinci stvaranja pojedinih grupacija su kumulativni i za očekivati je da će doprinijeti općem razvoju HŽ-Carga, a dugoročno i mijenjanju svijesti na prijevoznom tržištu u Hrvatskoj i njenom okruženju.

prijevoz tereta željeznicom; međunarodno okruženje; logistika

nije evidentirano

engleski

International Groups in the Function of Organizing Railway Freight Transport

nije evidentirano

railway freight transport; international environment; logistic

nije evidentirano

Podaci o prilogu

241 - 247-x.

2004.

objavljeno

Podaci o matičnoj publikaciji

3rd European Transport Congress on Transport Linking of the European North and South

Rotim, Franko

Zagreb: Hrvatsko znanstveno društvo za promet

Podaci o skupu

3rd European Transport Congress on Transport Linking of the European North and South

pozvano predavanje

22.04.2004-23.04.2004

Opatija, Hrvatska

Povezanost rada

Tehnologija prometa i transport