Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi

Vrijednosno i spoznajno u suvremenom odgoju (CROSBI ID 121756)

Prilog u časopisu | izvorni znanstveni rad

Polić, Milan Vrijednosno i spoznajno u suvremenom odgoju // Filozofska istraživanja, 25 (2005), 2 (97); 373-387-x

Podaci o odgovornosti

Polić, Milan

hrvatski

Vrijednosno i spoznajno u suvremenom odgoju

Vrijednosti i znanja oduvijek se uzajamno prožimaju i određuju ma koliko se to ignoriralo ili čak pokušavalo prikriti. Vrijednosna neutralnost znanja jednako je privid kao i spoznajna neutralnost vrijednosti i u tom prividu odvojenosti znanja i vrijednosti koji omogućava njihovu apsolutizaciju već tisućama godina volja za vlast nalazi najčvršći oslonac za manipulaciju duhovno rascijepljenim i (samo)otuđenim ljudima. Iako zanimanje filozofije za odgoj postoji skoro od samog njezinog početka, razlika između odgoja i manipulacije ne samo da nije ozbiljnije uočena do početka 20. stoljeća, nego se čak štoviše odgoj svodilo na manipulaciju i izjednačavalo s njome. U pravilu na odgoj se gledalo kao na sredstvo ostvarenja ovog ili onog &raquo ; ; višeg cilja&laquo ; ; što su ga teoretičari odgoja određivali prema vlastitim ideološkim opredjeljenjima. Neovisno međutim o međusobnim ideološkim razlikama, pedagozi su djeci više manje autoritarno i odvojeno posredovali vrijednosti i znanja kroz &raquo ; ; moralni odgoj&laquo ; ; , s jedne, i &raquo ; ; obrazovanje&laquo ; ; , s druge strane, podržavajući time već stvoreni privid da obrazovanost ljude ne čini boljima kao i da je moguće odgojiti ljude dobre iako neuke. Takav je &raquo ; ; odgojni&laquo ; ; pristup podržavao autoritarne i tradicionalističke odnose kojima je i sam bio uvjetovan. Tek s uspostavom građanskog društva i filozofijom samosvijesti otvaraju se mogućnosti promišljanja odgoja kroz pojmove čovjekove autonomije i osobnosti, te razlikovanje odgoja od manipulacije. A sve veća potreba društva za kreativnim pojedincima posvuda, posebno u privredi, postavlja pred filozofiju zadatak promišljanja odnosa odgoja i stvaralaštva. Kao rezultat toga javlja se i svijest o tome da su vrijednosna i spoznajna sastavnica odgoja nerazdvojne i da se međusobno prožimaju, te da je samo poštujući vrijednosno-spoznajno jedinstvo odgoja moguće poticati i podupirati razvitak odgajanikove osobnosti, a to upravo znači posebnosti, autonomije, slobode i kreativnosti.

manipulacija; obrazovanje; odgoj; sloboda; spoznaja; stvaralaštvo; vrijednost; znanje

nije evidentirano

engleski

Value and knowledge in contemporary education

nije evidentirano

education; freedom; cognitio; creativity; value; knowledge

nije evidentirano

Podaci o izdanju

25 (2 (97))

2005.

373-387-x

objavljeno

0351-4706

Povezanost rada

Filozofija