Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 237309

Odnos roditeljskih odgojnih postupaka i karakteristika dječjeg temperamenta s prosocijalnim i agresivnim ponašanjem djece predškolske dobi


Ilić, Ana
Odnos roditeljskih odgojnih postupaka i karakteristika dječjeg temperamenta s prosocijalnim i agresivnim ponašanjem djece predškolske dobi 2005., diplomski rad, Hrvatski studiji, Zagreb


Naslov
Odnos roditeljskih odgojnih postupaka i karakteristika dječjeg temperamenta s prosocijalnim i agresivnim ponašanjem djece predškolske dobi
(Parental child-rearing practices and children's temperament in relation to prosocial and aggressive behaviour of preschool children)

Autori
Ilić, Ana

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad

Fakultet
Hrvatski studiji

Mjesto
Zagreb

Datum
28.11

Godina
2005

Stranica
60

Mentor
Raboteg-Šarić, Zora

Ključne riječi
Prosocijalno ponašanje; agresivno ponašanje; stilovi roditeljstva; temperament; predškolska djeca
(Prosocial behaviour; aggressive behaviour; parenting styles; temperament; preschool children)

Sažetak
Cilj ovog istraživanja bio je ispitati jesu li, i na koji način, roditeljskih odgojni postupci i karakteristike dječjeg temperamenta povezani s agresivnim i prosocijalnim ponašanjem djece predškolske dobi. Uz to, zanimalo nas je u kolikoj mjeri se nekim osnovnim sociodemografskim varijablama, kao što su spol i dob djeteta, obrazovanje i zaposlenost majke te red rođenja djeteta i broj djece u obitelji mogu objasniti dimenzije i stilovi roditeljskih odgojnih postupaka te dječje agresivno i prosocijalno ponašanje. U istraživanju je sudjelovalo 143 djece u dobi od 3 do 6 godina, njihove majke i odgajatelji. Skale za procjenu dimenzija (njegovanje i ograničavanje) i stilova roditeljskih odgojnih postupaka (autoritarnost i autoritativnost) formirane su na temelju odgovora majki na pitanja iz skraćene verzije (Deković i sur., 1991) Upitnika o postupcima u odgoju djece (Block, 1965). Majke su ispunjavale Upitnik o dječjem ponašanju (Rothbart, 1988) koji mjeri dimenzije dječjeg temperamenta, a odgajatelji su ispunjavali Skalu za procjenu dječjeg agresivnog i prosocijalnog ponašanja (Žužul i Vlahović, 1989). Rezultati pokazuju da su obrazovanije majke autoritativnije i manje autoritarne te manje ograničavaju djecu. Zaposlene majke autoritativnije su od nezaposlenih. Majke su autoritativnije i više njegujuće prema jedincima te manje ograničavaju i više njeguju prvorođenu djecu od kasnije rođene. Dječaci su skloniji agresivnom ponašanju od djevojčica, a nisu utvrđene spolne razlike u dječjem prosocijalnom ponašanju. Jedinci i djeca koja imaju braću i sestre ne razlikuju se značajno u agresivnom i prosocijalnom ponašanju. Dimenzije dječjeg temperamenta nisu povezane s dječjim agresivnim i prosocijalnim ponašanjem. Regresijom kriterija agresivnog ponašanja na skup prediktora koji uključuje sociodemografske varijabli, dimenzije i stilove roditeljstva te dimenzija dječjeg temperamenta pokazalo se da su jedini značajni prediktori dječjeg prosocijalnog ponašanja autoritativnost majke i obrazovanje majke te dob djeteta. Starija djeca, djeca majki s višim obrazovanjem te djeca autoritativnih majki manje su agresivna. Prosocijalno ponašanje također u najvećoj mjeri određuju majčin stil odgoja i dob djece pri čemu se češće prosocijalno ponašaju starija djeca i djeca autoritativnih majki.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Psihologija



POVEZANOST RADA


Projekt / tema
0194102

Ustanove
Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, Zagreb