Utjecaj sredine na rječničko znanje (CROSBI ID 513542)
Prilog sa skupa u zborniku | izvorni znanstveni rad
Podaci o odgovornosti
Padovan, Nevena
hrvatski
Utjecaj sredine na rječničko znanje
Neovisno o različitim teorijskim pristupima koji pridaju više ili manje značenja utjecaju okoline na djetetov razvoj, stoji činjenica da je čovjek društveno biće rođeno i s preduvjetima za socijalnu interakciju s okolinom, koja će mu omogućiti posredno stjecanje znanja o svijetu putem iskustva odraslih. Različiti oblici učenja odvijaju se u svakodnevnom kontekstu koji određuje karakteristike reprezentacija o svijetu što će dijete tijekom djetinjstva oblikovati. S obzirom na to, očekuje se da će odrastanje u nestimulirajućim i/ili deprivirajućim uvjetima imati negativan utjecaj na sva područja djetetova razvoja: emocionalni, kognitivni i jezični. Dok svaki dodatni poticaj obogaćuje razvoj djeteta, s druge strane kao što je poznato, svaka duža deprivacija ima negativne posljedice na djetetov razvoj. Razlike među djecom koja dolaze iz različitih sredina postaju očitije polaskom u školu. Djeca koja su provela veći dio svog djetinjstva u instituciji ili na relaciji biološka obitelj- institucija- staratelji, prema ovom su kriteriju posebno rizična skupina, očekuje se da će njihovi rezultati na zadatcima koji su u visokoj korelaciji sa znanjem o svijetu - kao što su rječnik te organizacija mentalnog leksikona - biti lošiji od rezultata njihovih vršnjaka. Ipak, ukoliko su uvjeti života poboljšani, a djetetu se pruža potpora i poticaj u njegovu radu te ga se ne etiketira kao manje sposobnoga već pri prvim koracima u ostvarivanju školskog uspjeha, pretpostavlja se da će nešto kasnije, završetkom nižih razreda na istim zadatcima dostići, a pojedinci i prestići svoje vršnjake.
jezični razvoj ; okolinski čimbenici ; institucionalizirana djeca ; predškolska djeca ; školski uspjeh
nije evidentirano
engleski
Environmental influence on lexical knowledge
nije evidentirano
language development ; environmetal factors ; institucionalized children ; preschool children ; academic achievement
nije evidentirano
Podaci o prilogu
379-390.
2006.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
Dijete i jezik danas
Vodopija, Irena
Osijek: Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku
Podaci o skupu
4. međunarodni stručno-znanstveni skup Dijete i jezik danas
predavanje
01.01.2006-01.01.2006
Osijek, Hrvatska