Uspostavljanje situacijskog modela teksta tijekom čitanja (CROSBI ID 342728)
Ocjenski rad | magistarski rad (mr. sc. i mr. art.)
Podaci o odgovornosti
Bajšanski, Igor
Kolić-Vehovec, Svjetlana
hrvatski
Uspostavljanje situacijskog modela teksta tijekom čitanja
Situacijski model teksta je mentalna reprezentacija situacije opisane u tekstu. U više je istraživanja pokazano da čitatelji koriste vremenske informacije iz teksta pri uspostavljanju situacijskih modela. Prema hipotezi o jakoj ikoničnosti, čitatelji pretpostavljaju da događaji navedeni u tekstu neposredno slijede jedni za drugima. Zwaan (1996) je pokazao da se vrijeme čitanja rečenica povećava nakon vremenskoga pomaka (u usporedbi s rečenicom koja ne uključuje vremenski pomak) i da su informacije iz prethodno opisanih događaja manje dostupne ako nakon njih slijedi vremenski pomak. Informacije iz prethodno opisanih događaja su manje dostupne i kada se eksplicira prekid događaja (Zwaan, Madden i Whitten, 2000). U ovome je istraživanju ispitano kako vremenski pomaci i prostorni prekidi utječu na procesiranje novih informacija iz teksta i na dostupnost informacija o lokaciji lika koje su prethodno reprezentirane u situacijskom modelu teksta. Provedena su dva eksperimenta. U prvome je eksperimentu ispitano kako javljanje vremenskih pomaka u rečenici utječe na trenutno procesiranje teksta i na dostupnost informacija o lokaciji lika. U eksperimentu je sudjelovalo 36 studenata. Dobiveno je da jezični izrazi koji ukazuju na vremenski pomak dovode do trenutnog usporavanja procesiranja teksta i do manje dostupnosti informacija o lokaciji lika. U drugome je eksperimentu ispitano kako javljanje vremenskih pomaka i prostornih prekida utječe na trenutno procesiranje teksta i na dostupnost informacija o lokaciji lika. U eksperimentu je sudjelovalo 30 studenata. Opet je dobiven efekt trenutnog usporenja procesiranja teksta obzirom na vremenski pomak, dok se dostupnost informacije o lokaciji lika smanjuje nakon prostornog prekida. Dobiveni rezultati idu u prilog gledištu da čitatelji koriste vremenske informacije i informacije o prostornim prekidima pri uspostavljanju situacijskog modela teksta.
čitanje; narativni tekst; razumijevanje pri čitanju; situacijski model; vremenske informacije; prostorne informacije
nije evidentirano
engleski
Construction of situation model of text during reading
nije evidentirano
reading; narrative; reading comprehension; situation models; temporal information; spatial information
nije evidentirano
Podaci o izdanju
104
04.02.2005.
obranjeno
Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj
Filozofski fakultet u Zagrebu
Zagreb