Implementacija višekriterijskih modela izbora prodavaonice u kreiranju konkurentske strategije maloprodaje u Republici Hrvatskoj (CROSBI ID 342635)
Ocjenski rad | doktorska disertacija
Podaci o odgovornosti
Renko, Sanda
Brčić-Stipčević, Vesna
hrvatski
Implementacija višekriterijskih modela izbora prodavaonice u kreiranju konkurentske strategije maloprodaje u Republici Hrvatskoj
Maloprodaja kao posljednja karika u ponudbenom lancu na putu od proizvođača do potrošača u posljednjih nekoliko godina ima sve značajniju ulogu kako u svjetskom, tako i u hrvatskom gospodarstvu, što je vidljivo iz udjela u BDP (10%) i broju zaposlenih (14%). U posljednjih je nekoliko godina došlo do radikalnih transformacija na području maloprodaje što je uzrokovalo lančane reakcije i u ostalim sektorima gospodarstva. Rastuća globalizacija i internacionalizacija zasigurno su dva ključna procesa koja danas oblikuju strukturu maloprodajne mreže. Svjedoci smo da je i hrvatska maloprodaja uvelike izložena djelovanjima velikih globalnih promjena, ali da uz specifičnu situaciju u hrvatskoj maloprodaji (koju karakterizira usitnjenost, nedovoljna diferenciranost, i sl.) domaća maloprodajna poduzeća nisu uspjela odgovoriti naletima inozemne konkurencije. Stoga je izuzetno važno ustanoviti kako poboljšati poslovanje hrvatskih maloprodavača, kako privući što veći broj kupaca, odnosno ustanoviti čimbenike koji utječu na izbor određenog tipa prodajnog objekta. Kako je potrošačeva odluka o izboru prodavaonice u direktnoj vezi s izborom proizvoda, ali i sa situacijom u kojoj se potrošač nalazi prilikom odlaska u kupovinu, proces izbora prodavaonice temelji se na interakciji između marketinških strategija maloprodavača i situacijskih karakteristika kupaca. Višekriterijski pristup ovoj problematici posredstvom višekriterijskih modela omogućavaju bolje razumijevanje potrošača i situacijskih utjecaja, te temeljem toga razvijanje programa privlačenja novih i zadržavanja postojećih potrošača. Proces kupovine hrvatskih potrošača izrazito je cjenovno orijentiran i pod velikim utjecajem obitelji. Međutim, kod kupovina malih količina proizvoda svakodnevne potrošnje i lokacija igra važnu ulogu, dok kod velikih kupovina (mjesečnih i tjednih) kvaliteta i širina asortiman i kvalitetno osoblje poprimaju sve veći značaj. Kreiranje dinamičkog modela (uz podršku računalnog programa) omogućava hrvatskim maloprodavačima da ustanove koliki postotak učešća pojedinog kriterija moraju postići u svojim prodajnim objektima kako bi im potrošači dali visoke ocjene. Model je otkrio i veliku važnost lokacije kao ključnog kriterija koji će potrošača privući u prodavaonicu, a upravo je dobra pozicija identificirana kao glavna prednost hrvatskih maloprodavača.
višekriterijski modeli; izbor prodavaonice; maloprodaja
nije evidentirano
engleski
The Implementation of Multiattribute Store Choice Models in Developing the Competitive Retailing Strategy in the Republic of Croatia
nije evidentirano
multiattribute models; store choice; retailing
nije evidentirano
Podaci o izdanju
306
15.12.2004.
obranjeno
Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj
Ekonomski fakultet, Zagreb
Zagreb