Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 219446

Problem predestinacije u Eriugeninoj kritici Gottschalka


Skuhala Karasman, Ivana
Problem predestinacije u Eriugeninoj kritici Gottschalka // Hrvatska filozofska baština
Zagreb, Hrvatska, 2005. (predavanje, nije recenziran, neobjavljeni rad, znanstveni)


Naslov
Problem predestinacije u Eriugeninoj kritici Gottschalka
(Problem of predestinations in Eriugena’ s critics of Gottschalk)

Autori
Skuhala Karasman, Ivana

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, neobjavljeni rad, znanstveni

Skup
Hrvatska filozofska baština

Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 12-14.05.2005

Vrsta sudjelovanja
Predavanje

Vrsta recenzije
Nije recenziran

Ključne riječi
Predestinacija; Božje sveznanje; ljudska sloboda; grijeh; kazna
(Predestination; God's omniscient; humane freedom; sin; punishment)

Sažetak
Problem predestinacije u Eriugeninoj kritici Gottschalka Početci hrvatskih veza s duhovnim i filozofskim kretanjima u Europi uglavnom su nam još nepoznati. No jednu osobu s početka skolastike moguće je povezati s knezom Trpimirom i Hrvatima. Riječ je o benediktincu Gottschalku. Gottschalk je u povijesti filozofije i teologije zanimljiv zbog svog učenja o predestinaciji, koje je izazvalo mnoge kontroverze i osude na crkvenim saborima, ali i filozofske polemike. Upravo je Eriugenin odgovor i pobijanje Gottschalkovog učenja o predestinaciji tema ovog razmatranja. Spis Ivana Skota Eriugena De divina praedestatione usmjeren je na pobijanje Gottschalkovog heretičkog učenja o dvije predestinacije. Eriugenina kritika polazi od pokušaja određenja samog pojma predestinacije, što ima duboke i dalekosežne teološke i filozofske posljedice, budući da Eriugenino razumijevanje predestinacije kao jedne proizlazi iz razumijevanja Boga. Cijeli ovaj spor potrebno je promatrati imajući u vidu Augustinovo učenje i njegovo razumijevanje odnosa ljudske slobode i Božjeg sveznanja u kontekstu pitanja o grijehu i kazni, budući da Gottschalk i Eriugena pokušavaju pokazati kako je njihovo razumijevanje predestinacije upravo ispravno tumačenje Augustinovog učenja. Eriugena svoje učenje temelji na istinskom razumu, autoritetu svetih otaca i Svetom pismu, čime dolazi do izražaja njegov racionalizam. Eriugena razlikuje predestinaciju od predznanja čime izbjegava dvojnost predestinacije koju nalazimo kod Gottschalka.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Filozofija



POVEZANOST RADA


Projekt / tema
0191001

Ustanove
Institut za filozofiju, Zagreb

Autor s matičnim brojem:
Ivana Skuhala Karasman, (269736)