Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Poetički modeli fantastične novele u talijanskoj književnosti od Scapigliature prema modernizmu (CROSBI ID 342246)

Ocjenski rad | doktorska disertacija

Peruško, Tatjana Poetički modeli fantastične novele u talijanskoj književnosti od Scapigliature prema modernizmu / Machiedo, Mladen (mentor); Zagreb, Filozofski fakultet u Zagrebu, . 2003

Podaci o odgovornosti

Peruško, Tatjana

Machiedo, Mladen

hrvatski

Poetički modeli fantastične novele u talijanskoj književnosti od Scapigliature prema modernizmu

SAŽETAK Uvodni dio disertacije o fantastičnoj noveli u talijanskoj književnosti na prijelazu iz 19. u 20., donosi pregled važnijih teorijskih studija o fantastičnoj prozi i njezinom genološkom statusu. One su predstavljene kroz mrežu temeljnih pojmova sadržanih u različitim definicijama fantastike, poput realizma, mimetizma, zbilje, norme, paradigme, vjerojatnosti, te binarnih parova prirodno/natprirodno, moguće/ nemoguće. Takva analiza pokazuje da je postojećim teorijskim definicijama nemoguće obuhvatiti sve povijesne oblike pretpostavljenog fantastičnog žanra. Stoga se romantički model fantastične pripovijesti, u talijanskoj književnosti preuzet u postromantičkom razdoblju i neoromantičkim poetikama, definira kao povijesni, a ne teorijski žanr. Povijesni žanr fantastične romantičke pripovijesti pripada široj skupini obuhvaćenoj iznadžanrovskom odrednicom fantastične proze. Središnje obilježje povijesnog žanra romantičke i post/neo-romantičke fantastične pripovijesti sastoji se u tematizaciji konfrontacije dvaju modela zbilje, odnosno dviju paradigmi. Drugim riječima, fantastična pripovijest je ona u kojoj ispripovijedani događaji ili pojave dovode u pitanje "prirodnu" paradigmu, odnosno aletičke modalitetete fizički mogućeg svijeta koji su, bilo eksplicitno bilo implicitno uspostavljeni u tekstu kao norma. Premda se u gotičkom romanu, te osobito Hoffmannovoj i Poeovoj prozi mogu prepoznati ishodišni modeli talijanske kasne (neoromantičke) fantastične produkcije, utjecaj pozitivističke paradigme predstavlja jedinstveno obilježje talijanske fantastične novele u devetnaestom stoljeću, počev od Tarchettija i ostalih autora neoromantičke boeme (Scapigliatura), do Capuane i verista. Tarchettijev, Capuanin i Zenin fantastični opus predstavljaju heterogenu jezgru talijanske otočentističke fantastike, te su stoga ovdje podvrgnuti pomnoj naratološkoj analizi. Ostali autori (Gozzano, Papini, Bontempelli, Buzzati) pak svojom prozom najavljuju bitne karakteristike suvremene fantastične proze koja se više ne može opisati terminima romantičkog odnosno postromantičkog žanra.

teorija fantastike; supragenološka perspektiva; fantastična pripovijest; talijanska književnost;

nije evidentirano

engleski

Fantastic Narratives in Italian literature in the late 19th and early 20th century

nije evidentirano

Italian fantastic narrative; historical genre; supragenological perspective; neo-romantic poetics; positivism

nije evidentirano

Podaci o izdanju

367

21.02.2003.

obranjeno

Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj

Filozofski fakultet u Zagrebu

Zagreb

Povezanost rada

Filologija