Etika u oglašavanju i informiranju o lijekovima (CROSBI ID 510223)
Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa
Podaci o odgovornosti
Vlahović-Palčevski, Vera
hrvatski
Etika u oglašavanju i informiranju o lijekovima
Oglašavanje i obavješćivanje o lijeku podrazumijeva, prema Zakonu o lijekovima i medicinskim proizvodima, svaki oblik obavješćivanja kojemu je namjena poticanje njihova propisivanja, izdavanja, prodaje i potrošnje. Prema Pravilniku o načinu oglašavanja i obavješćivanja o lijekovima i medicinskim proizvodima, oglašavanjem i obavješćivanjem o lijeku i medicinskom proizvodu mora se dati istinita i znanstveno dokazana informacija, uz poštivanje etičkih kriterija. Etičke kriterije za promidžbu lijekova i medicinskih proizvoda postavila je Svjetska zdravstvena organizacija (SZO) još 1968. koji su kasnije revidirani i obnovljeni 1986. i 1988. godine. Osnovni cilj etičkih kriterija je poticanje pravilne uporabe lijekova, a u radi unaprijeđenja zdravlja. Tumačenje « ; etičnog» ; razlikuje se u različitim dijelovima svijeta i različitim društvima. Može se definirati kao ispravno ponašanje koje je u skladu s s lokalnim političkim, ekonomskim, kulturološkim, sociološkim, edukacijskim, znanstvenim, tehnološkim, zakonskim, epidemiološkim, tradicijskim čimbenicima, a prilagođeno stupnju razvija zdravstvenog sustava. Etički kriteriji namijenjeni su svima koji na bilo koji način dolaze u dodir s lijekovima, a u okviru njihove djelatnosti, kompetencije i odgovornosti. Postoje različiti načini i oblici oglašavanja o lijekovima. Usmjereno je prema onima koji propisuju ili izdaju/prodaju lijekove ili prema onima koji lijekove kupiju/koriste. Najrasprostranjenije je informiranje liječnika o lijekovima preko predstavnika farmaceutskih kuća. U SAD-u je 2000. potrošeno 13, 2 milijardi US dolara za promidžbu lijekova prema liječnicima. Promidžba lijekova prema njihovim korisnicima dozvoljena je za lijekove koji se izdaju na recept samo u SAD-u i Novom Zelandu. U tu je svrhu u SAD-u 2000. potrošeno 2, 4 milijarde US dolara. Farmaceutke tvrtke provode i vrlo uspješne kampanje o podizanju svijesti o bolestima koje onda indirektno promoviraju njihov proizvod. Neprimjereno oglašavanje i informiranje o lijekovima predstavlja problem i u razvijenim zemljama i u zemljama u razvoju. Vrlo često postoji nesrazmjer između informacije o lijekovima promidžbenog karaktera i nezavisne , usporedne, znanstveno utemeljene i suvremene informacije o lijeku. Primarni cilj promidžbe lijekova je povećanje prodaje i zarada. Potrebno je educirati zdravstvene djelatnike i korisnike lijekova o ograničavajućim faktorima takvih informacija o lijekovima ukoliko su jedine jer imaju izrazito jak utjecaj i postaju opasne ukoliko su neprimjerene. S druge strane, obzirom na vrlo jak utjecaj koji imaju na propisivanje, pružanjem ispravne informacije o lijeku, promidžba može imati edukativni karakter. Zakonodavna tijela, zdravstveni djelatnici, farmaceutska industrija i korisnici lijekova moraju zajednički donijeto odluku o nužnosti kontrole promidžbe lijekova.
ethics; drugs; advertisement
nije evidentirano
engleski
Ethics in drug advertisement
nije evidentirano
etika; lijekovi; oglašavanje
nije evidentirano
Podaci o prilogu
35-36-x.
2004.
nije evidentirano
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
Ljekarništvo između etičkih i ekonomskih načela
Hrvatsko farmaceutsko društvo i Udruženje farmaceuta Istre i Kvarnera
Zagreb:
Podaci o skupu
XI savjetovanje farmaceuta Istre i Kvarnera
pozvano predavanje
06.05.2004-08.05.2004
Pula, Hrvatska