Zdravstveno prosvjećivanje kroz medicinsku reklamu u prvim brojevima Novog Lista (CROSBI ID 113832)
Prilog u časopisu | izvorni znanstveni rad
Podaci o odgovornosti
Dugac, Željko ; Škrobonja, Ante
hrvatski
Zdravstveno prosvjećivanje kroz medicinsku reklamu u prvim brojevima Novog Lista
U radu se obrađuju medicinske reklame koje su objavljene u prvom godištu Novoga lista, tj. tijekom godine 1900. Radi se o reklamama farmaceutskih proizvoda, kozmetičkih sredstava, stomatoloških i medicinskih usluga te različitih drugih proizvoda koji imaju medicinski značaj. Za reklame farmaceutskih proizvoda karakteristično je da sadrže opširne opise u kojima se navodi kod kojih se bolesti rabe i koji su simptomi i uzroci bolesti. Tekst reklama svojom formom oponaša zdravstveno prosvjećivanje čitateljstva, no to je prosvjećivanje u prvom redu vezano uz promoviranje i prodaju određenog proizvoda. Bitna je i činjenica da su tadašnje reklame poprimile i neke odlike svojstvene znanstvenom načinu razmišljanja kao što su isticanje provjere kvalitete proizvoda određenim postupcima koji su društveno legitimni, potvrda određenih medicinskih autoriteta koji su proizvod upotrebljavali i koji ga preporučuju, zatim posebne zaštitne marke i imena koja jamče određenu kvalitetu. Analiziranjem reklamnih tekstova uviđa se da oni u prvom redu održavaju stare humoralne obrasce razmišljanja koji kao osnovni uzrok nastanka većine bolesti smatraju "pokvarenost" ili "nedostatak" krvi. To je u suprotnosti sa tada već važećim znanstvenim otkrićima i oficijelnim koncepcijama o nastanku i liječenju bolesti koji se baziraju na patološko-anatomskom supstratu.
medicinska reklama; zdravstveno prosvjećivanje; povijest medicine; 20. stoljeće
nije evidentirano
engleski
Health Education through Medical Advertisements in the first Editions of the Novi List
nije evidentirano
medical advertisment; health education; history of medicine; 20 c.
nije evidentirano