Obrazovanje korisnika u visokoškolskim knjižnicama: novi pristupi u mrežnom okruženju (CROSBI ID 341084)
Ocjenski rad | magistarski rad (mr. sc. i mr. art.)
Podaci o odgovornosti
Špiranec, Sonja
Lasić-Lazić, Jadranka
hrvatski
Obrazovanje korisnika u visokoškolskim knjižnicama: novi pristupi u mrežnom okruženju
U društvu znanja sposobnosti poput informiranog donošenja odluka, upravljanja informacijama i vlastitim procesom učenja (znati učiti) postaju elementarnom težnjom obrazovanja i obrazovnih sustava na svim razinama. Knjižnice su oduvijek zauzimale infrastrukturno mjesto u obrazovanju, a suvremeni kontekst njihovu poziciju dodatno ojačava. Obrazovnu su funkciju knjižnice oduvijek provodile, no danas to čine na novoj filozofskoj osnovi koja podrazumijeva preobrazbu populacije kojoj je namijenjena, sadržaja koje nudi, medija kojim se ostvaruje, te općenito njene relevantnosti za šire društveno okruženje. Rad je na teorijskoj i empirijskoj razini posvećen obrazovanju korisnika knjižnica visokog obrazovanja, koje su, uz školske, najizravnije okrenute podršci odgojno-obrazovnih procesa matičnih ustanova. U radu se prvo govori o prevladavajućim teorijskim paradigmama obrazovanja, koje po svojoj naravi uvećavaju ulogu knjižnice u obrazovnim procesima, ali se također mogu prenijeti na obrasce obrazovnih aktivnosti u knjižnicama. Obrazovanje u knjižničnom okruženju prvo će se pojmovno odrediti, a potom prikazati njegov povijesni razvitak. Autorica će se osvrnuti na suvremene odrednice preobrazbe obrazovanja u knjižnicama, koju je moguće tumačiti kroz koncept informacijske pismenosti kao novog sadržajnog i koncepcijskog određenja edukacije korisnika, ali i kroz novi medij kojim se ona nudi i "dostavlja" do korisnika, a to su najnovije mrežne tehnologije, primarno zasnovane na World Wide Web-u. Knjižnice kao dio obrazovno-obavijesne infrastrukture mogu dati jedinstven i specifičan doprinos svojom predodređenošću za podupiranje ključnih potreba koje se izravno ili neizravno odnose na pristup i korištenje znanja i informacija ili cjeloživotno učenje. U radu se ujedno ispituje stanje obrazovanja korisnika viskokoškolskih knjižnica u Hrvatskoj u odnosu na analizirane pravce u svijetu, kako bi se u posljednjem poglavlju konceptualizirao model edukacije koji može poslužiti kao okosnica oblikovanja programa edukacije u knjižnicama u Hrvatskoj. Model predviđa transformaciju tradicionalnih oblika edukacije korisnika na sadržajnoj, metodičkoj i organizacijskoj razini, koje u ukupnosti donose novu filozofiju obrazovanja korisnika.
visokoškolske knjižnice; obrazovanje korisnika; cjeloživotno učenje; učenje na daljinu; informacijska pismenost; Hrvatska; istraživanje; model edukacije korisnika
nije evidentirano
engleski
User education in academic libraries: new approaches in electronic environment
nije evidentirano
academic libraries; user education. lifelong learning; distance learning; information literacy; Croatia; survey; user education model
nije evidentirano
Podaci o izdanju
122
11.02.2005.
obranjeno
Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj
Filozofski fakultet u Zagrebu
Zagreb