Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 191196

Multinacionalna poduzeća - organizacija i utjecaj na gospodarstvo


Stanić, Sanjin
Multinacionalna poduzeća - organizacija i utjecaj na gospodarstvo 2005., diplomski rad, Ekonomski fakultet Rijeka, Rijeka


Naslov
Multinacionalna poduzeća - organizacija i utjecaj na gospodarstvo
(Multinacional Companies- Organization And Impact To Economy)

Autori
Stanić, Sanjin

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad

Fakultet
Ekonomski fakultet Rijeka

Mjesto
Rijeka

Datum
04. 04

Godina
2005

Stranica
73

Mentor
Kaštelan-Mrak, Marija

Ključne riječi
Organizacija; multinacionalna poduzeća; utjecaj na gospodarstvo; OMV; Hrvatska
(Organization; multinacional companies; impact to economy)

Sažetak
Multinacionalna poduzeća definiramo kao poduzeća koja imaju velika ulaganja ili vlasništvo nad imovinom koja se nalazi u dvije ili više država. Karakterizira ih da internu razmjenu pretvaraju u međunarodnu i obratno, a alokacija kapitala ima karakter direktnih stranih investicija. Da bi poduzeća započela širiti svoju strukturu na međunarodnom tržištu, moraju biti ispunjeni neki preduvjeti. U formuliranju tih teorija polazište je teorija transakcijskih troškova. Nadovezujući se na nju i proširujući je za čimbenike lokacije i specifičnih organizacijskih prednosti Dunning je formulirao OLI model ekspanzije multinacionalki. FDI se mogu realizirati osnivanjem vlastitih poduzeća u obliku podružnica, ili kupnjom vlasničkih udjela u poduzećima zemlje domaćina. Prilikom realizacije ulaganja, MNP odlučuju za geeenfield investicije ili kupovinu rezidentnog poduzeća. Obično poduzeća sa većim intenzitetom istraživanja i razvoja radije odabiru greenfield investicije, dok velika i diverzificirana poduzeća odabiru akvizicije. Da bi minimizirali rizik, MPV ponekad odabiru ulazak na tržište uz pomoć domaćih partnera stvarajući novo poduzeća u kojem oba imaju udjele. To je i pristup OMV-a prilikom ekspanzije u srednjoj Europi. O utjecaju MNP na zemlje domaćina vode se rasprave pro et contra. Dok neki ističu pozitivno djelovanje FDI-a ne ekonomije domaćina, mnogi kritičari tvrde da postoje i brojni problemi poput konkuriranja lokalnim proizvođačima, odlijevom kapitala repatrijacijom profita, porasta nezaposlenosti, a ponekad i problemi na području kršenja ljudskih i radničkih prava. OMV je najveće austrijsko te srednjeeuropsko industrijsko poduzeće. U proteklih 15 godina, primjenom ekspanzivne strategije, postalo je pravo regionalno srednjeeuropsko multinacionalno poduzeće sa operacijama maloprodaje u 12 zemalja. Do 2008. namjerava proširiti udio u srednjoj Europi sa 12 na 20 % i pozicionirati se kao vodeći brand u maloprodaji goriva te drugih artikala te usluga potrošačima.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Ekonomija



POVEZANOST RADA


Projekt / tema
0081008

Ustanove
Ekonomski fakultet, Rijeka