Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi

Fenomenologija religije Petera L. Bergera (CROSBI ID 111305)

Prilog u časopisu | ostalo

Markešić, Ivan Fenomenologija religije Petera L. Bergera // Filozofska istraživanja, 24 (2004), 2; 505-514-x

Podaci o odgovornosti

Markešić, Ivan

hrvatski

Fenomenologija religije Petera L. Bergera

Na temelju dosad kazanoga može se zaključiti da u religijskoj povijesti nalazimo mnoštvo opisa o iskustvima Nadnaravnoga. Sada se postavlja pitanje: Može li se to iskustvo pokriti fenomenom religije, ili možda fenomenom misticizma? Bergerov odgovor glasi: Ne. U svezi s tim religiju se može definirati "kao ljudski stav koji univerzum (uključujući i Nadnaravno) shvaća kao Sveti poredak". Gledom na to Berger želi naglasiti da je kategorija Svetoga za tu definiciju od središnjega značenja i da je uistinu ona toliko važna da se religiju može definirati jednostavnije kao ljudski stav u odnosu na Sveto. Iako su oba fenomena, Nadnaravno i Sveto, s historijskoga gledišta veoma srodni, Berger pokušava obadva analitički razdvojiti i istražiti. Koja je razlika između Nadnaravnoga i Svetoga? Berger zastupa shvaćanje da je misticizam temeljni izvor za izvješća o iskustvima s Nadnaravnim. Mistik doživljava Nadnaravno u sebi samomu, u svojoj svijesti. Misticizam je time pristup Nadnaravnomu kroz uranjanje u "dubine svijesti pojedinačnoga čovjeka". Na drugoj su strani iskustva Nadnaravnoga koja su "izvan" prirode. Ta iskustva Nadnaravnoga Berger naziva iskustva Svetoga, jer čovjek Sveto iskusuje (doživljava) prije kao nešto izvanjsko nego li kao nešto unutarnje. Stoga, se misticizam ne može izjednačavati s iskustvom Svetoga. U ovoj knjizi Berger ukazuje na klasičan opis iskustva Svetoga kod Otta. U svezi s tim on ističe dvije središnje značajke koje su u međusobnoj napetosti jedna prema drugoj: "Sveto se doživljuje, s jedne strane, kao potpuno drugo, drugost (totaliter aliter), ipak u isto vrijeme kao nešto što je za čovjeka od najvišega i zapravo stoga spasenjskoga značenja". To znači sljedeće: ja Sveto doživljavam (iskusujem) kao nešto nepristupačno, snažno, kao nešto sasvim drugačije nego što sam ja sam. Istodobno iskusujem također da to Sveto mene integrira u kozmički poredak. Na kraju možemo s Bergerom kazati da su Nadnaravno i Sveto specifična ljudska iskustva. Njih možemo razgraničiti od uobičajene realnosti svakodnevlja i možemo je također do neke određene razine i jezično iskazati.

fenomenologija; religija; Berger

nije evidentirano

engleski

Peter L. Berger's Phenomenology of Religion

nije evidentirano

phenomenology; religion; Berger

nije evidentirano

Podaci o izdanju

24 (2)

2004.

505-514-x

objavljeno

0351-4706

Povezanost rada

Filozofija