Osobine ličnosti i suočavanje sa stresom u adolescenata (CROSBI ID 340033)
Ocjenski rad | magistarski rad (mr. sc. i mr. art.)
Podaci o odgovornosti
Kalebić Maglica, Barbara
Arambašić, Lidija
Hudek-Knežević, Jasna ; Kardum, Igor
hrvatski
Osobine ličnosti i suočavanje sa stresom u adolescenata
U razdoblju adolescencije se mladi ljudi susreću s mnogobrojnim promjenama u različitim sferama svog života i stoga je za njih jako važno efikasno se suočiti sa stresom. Mnoge situacije i socijalni odnosi vezani uz školu mogu biti izvori stresa za adolescente ; ispitivanje znanja, neuspjeh na ispitu, preveliki zahtjevi učitelja i sukobi s njima... Cilj ovog istraživanja je ispitati efekte crta ličnosti koje zahvaćaju različite aspekte emocionalnog funkcioniranja, kognitivnih procjena, strategija suočavanja sa stresnim situacijama vezanim uz školu na raspoloženja. Istraživanje je provedeno na uzorku od 545 učenika osnovnih i srednjih škola. Učenici su u prvom djelu ispitivanja ispunjavali upitnike ličnosti, a u drugom djelu su se trebali dosjetiti najstresnije situacije koja im se dogodila u posljednjih mjesec dana. Sudionici su potom trebali procijeniti koliko je ta situacija za njih bila stresna i prijeteća, jesu li je mogli kontrolirati, kako su se suočili s tom situacijom i kako su se osjećali nakon nje. Rezultati ovog istraživanja proširuju postojeća znanja time što upućuju na simultano djelovanje Eysenckovih dimenzija ličnosti i izražavanja i potiskivanja emocija. Također upućuju na važnost kognitivnih procjena za strategije suočavanja. Ovo istraživanje daje podršku Lazarusovu modelu stresa i suočavanja, ali također pruža spoznaju o tome kako se strategije suočavanja razvijaju s dobi, te postoje li spolne razlike u pojedinim načinima suočavanja sa stresom vezanim uz školu. Praktični doprinos ovog istraživanja odnosi se na mogućnost provođenja intervencija u smislu mijenjanja, odnosno treninga efikasnih mehanizama suočavanja kako bi se omogućilo bolje funkcioniranje, odnosno prilagodba adolescenata.
Ličnost; kognitivne procjene; strategije suočavanja; raspoloženja; adolescenti
nije evidentirano
engleski
Personality traits and coping with stress at adolescents
nije evidentirano
personality; cognitive appraisals; coping strategies; moods; adolescents
nije evidentirano
Podaci o izdanju
122
13.05.2004.
obranjeno
Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj
Filozofski fakultet u Zagrebu
Zagreb