Evaluacija treninga recipročnog poučavanja strategija čitanja (CROSBI ID 494636)
Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa
Podaci o odgovornosti
Kolić-Vehovec, Svjetlana ; Muranović, Emina
hrvatski
Evaluacija treninga recipročnog poučavanja strategija čitanja
Razumijevanje pročitanog nije uvijek spontan i automatski proces, već je često potrebno rabiti strategije čitanja. Strategijsko čitanje podrazumijeva i aktivno nadgledanje razumijevanja i reguliranje upotrebe strategija. Budući da mnogi učenici imaju nedovoljno znanje o strategijama za nadgledanje i regulaciju razumijevanja pročitanog, osmišljeni su različiti instrukcijski programi za unapređivanje metakognicije i razumijevanja pri čitanju. Recipročno poučavanje jedna je od metoda za unapređivanje metakognitivne komponente čitanja (Palincsar i Brown, 1984). Ovom metodom uvježbavaju se četiri strategije čitanja: postavljanje pitanja, sažimanje, razjašnjavanje i predviđanje. U treningu se upotrebljava recipročni dijalog kao sredstva za učenje i uvježbavanje strategija. Cilj je ovog istraživanja bio ispitati utjecaj recipročnog poučavanja ovih (meta)kognitivnih strategija na razumijevanje pročitanog i na usvajanje strategija sažimanja i postavljanja pitanja. U istraživanju je sudjelovalo je 57 učenika triju petih razreda osnovne škole. Učenici su bili raspoređeni u jednu eksperimentalnu i dvije kontrolne skupine. Tri skupine inicijalno su izjednačene s obzirom na razumijevanje pročitanog, te vještine sažimanja i postavljanja pitanja. U eksperimentalnoj skupini u 12 susreta tijekom 4 tjedna provodio se trening recipročnog poučavanja. Rad s jednom kontrolnom skupinom sastojao se od čitanja istih tekstova kao i u eksperimentalnoj skupini, te odgovaranja na pitanja o pročitanom. S drugom kontrolnom skupinom nije provođen nikakav trening, već je provedeno samo inicijalno i završno mjerenje. U drugom mjerenju provedenom nakon treninga eksperimentalna skupina pokazala je značajno bolje razumijevanje pročitanog u odnosu na obje kontrolne skupine. Eksperimentalna skupina jedina je značajno napredovala i u vještinama sažimanja i postavljanja pitanja između dva mjerenja.
recipročno poučavanje; strategije čitanja; razumijevanje pročitanog
nije evidentirano
engleski
Evaluation of reciprocal teaching training of reading strategies
nije evidentirano
reciprocal teaching; reading strategies; reading comprehension
nije evidentirano
Podaci o prilogu
2002.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
Psihologija i psiholozi u prevladavanju krize
Zagreb: Hrvatsko psihološko društvo (HPD)
Podaci o skupu
10. Godišnja konferencija hrvatskih psihologa,
predavanje
06.11.2002-09.11.2002
NP Plitvička jezera, Hrvatska