Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Civil-Military Relations in the Republic of Croatia (CROSBI ID 492550)

Neobjavljeno sudjelovanje sa skupa | neobjavljeni prilog sa skupa | međunarodna recenzija

Rodik, Petra Civil-Military Relations in the Republic of Croatia // 1st Swiss Summer School on Democratic Governance of Civil-Military Relations Luzern, Švicarska, 23.08.2003-30.08.2003

Podaci o odgovornosti

Rodik, Petra

engleski

Civil-Military Relations in the Republic of Croatia

Razmatrajući problematiku civilno-vojnih odnosa uočava se važnost distinkcije dvaju modela međuodnosa vojske kao društvene institucije i njezina šireg društvenog okružja. U modelu demokratske kontrole vojska je u potpunosti odgovorna i služi društvu kao cjelini, dok u modelu civilne kontrole vojna moć služi obrani interesa određene društvene skupine, dakle partikularnih interesa koji mogu biti suprostavljeni interesima cjelokupnog društva. Imajući u vidu navedenu distinkciju, izlaganje prati razvoj civilno-vojnih odnosa u Hrvatskoj, od njenog osamostaljenja do danas. Počevši od ratnog stanja (u kojemu se, u krajnjoj liniji, ukida i samo postojanje civilno-vojnih odnosa) preko razdoblja civilne kontrole, do razdoblja razvoja demokratske kontrole, identificiraju se osnovni "push" i "pull" faktori koji su djelovali u ovom procesu. Kao "pull" faktori navode se: 1. sastav vojske (većinom dojučerašnji civili, bez iskustva, s nedovoljnom naobrazbom) ; 2. embargo na trgovinu oružjem (naglašavaju se neintendirane posljedice ovoga embarga, prvenstveno stvaranje ilegalnih trgovinskih mreža što dugoročno postaje prepreka razvoju transparentnosti vojnog budžeta) ; 3. tradicija civilne kontrole vojske (do 2000, u kombinaciji s autoritarnim režimom koji ovu tradiciju objeručke prihvaća i njeguje) ; 4. neprofesionalni kriteriji napredovanja. Kao "push" faktori navode se: 1. ishod parlamentarnih i predsjedničkih izbora 2000. (kao temeljni uvjet za započinjanje reforme sigurnosnog sektora) ; 2. donošenje osnovnih strategijskih dokumenata ; 3. intenziviranje međunarodne suradnje (članstvo u PfP, sudjelovanje u međunarodnim vojnim vježbama, itd.) ; 4. donošenje Plana razvoja MORH-a i OS RH (koji uključuje otpuštanje oko polovice djelatnog osoblja) s ciljem transformacije postojećih oružanih snaga u manju i efikasniju silu. Zaključno, uočava se postupan i dugoročan razvoj u smjeru konsolidacije demokratske kontrole, izvana "pogurnut" perspektivom ulaska u euro-atlantske političke i vojne integracije.

civil-military relations; democratic control of armed forces; civilian control of armed forces

nije evidentirano

nije evidentirano

nije evidentirano

nije evidentirano

nije evidentirano

nije evidentirano

Podaci o prilogu

nije evidentirano

nije evidentirano

Podaci o skupu

1st Swiss Summer School on Democratic Governance of Civil-Military Relations

predavanje

23.08.2003-30.08.2003

Luzern, Švicarska

Povezanost rada

Sociologija