Ostvarivanje participativnih prava u vrijeme pandemije (CROSBI ID 76626)
Prilog u knjizi | izvorni znanstveni rad | domaća recenzija
Podaci o odgovornosti
Borić, Ivana ; Ćosić, Andrea ; Osmak Franjić Davorka
hrvatski
Ostvarivanje participativnih prava u vrijeme pandemije
Participacija djece u školama temeljena je na skupini participativnih prava (čl. 12, 13, 14, 15, 16 i 17) definiranih u Konvenciji o pravima djeteta (1989). Konvencija o pravima djeteta (1989) kao temeljni međunarodni dokument o pravima djeteta, između ostalih definira i participativna prava djece koja se trebaju ostvarivati u različitim područjima i okruženjima djetetova života, pa tako i u školskom okruženju. U školama se dječja participacija ostvaruje vrlo različito, od formalne participacije u vijećima učenika, sudjelovanja u različitim aktivnostima do uključivanja u donošenje odluka na razini razreda/škole te individualnog ili grupnog iniciranja aktivnosti u školi. Istraživanja prije razdoblja pandemije pokazuju kako učenici participaciju generalno doživljavaju pozitivno, no kako su im mogućnosti za participaciju limitirane. Učenici su nezadovoljni participacijom u okviru formalnih vijeća učenika te su participativne prakse u školama neinkluzivne (John-Akinola, Nic- Gabhainn, 2014 ; Kodele, 2017 ; Milić, Marojević, 2014 ; Mithans, Ivanuš Grmek, Čagran, 2017 ; Osmak Franjić i Borić, 2019 ; Rönnlund, 2014 ; Rudduck, Fileding, 2006). Budući da globalne krize utječu i na svakodnevna iskustva i život učenika, važno je razmotriti na koji način kriza uzrokovana pandemijom bolesti Covid-19 utječe na ostvarivanje participativnih prava učenika. Stoga je cilj istraživanja dobiti uvid u to kako učenici doživljavaju ostvarivanje svojih participativnih prava u školama u Hrvatskoj u vrijeme pandemije. Sudionici istraživanja su djeca i mladi okupljeni u Mrežu mladih savjetnika Pravobraniteljice za djecu, a podaci su prikupljani metodom online fokusnih grupa. Rezultati istraživanja govore kako je pandemija bolesti Covid-19 utjecala na dodatno smanjenje mogućnosti za dječju participaciju u školama, što se očituje kroz povećani angažman učenika u uvjetima nastave na daljinu, smanjivanje komunikacije i podrške nastavnika te vrlo limitiranog djelovanja vijeća učenika.
dječja prava ; participacija djece ; škole ; pandemija bolesti Covid-19
nije evidentirano
engleski
Realization of student'participation during the pandemic
nije evidentirano
children's rights ; children's participation ; schools ; the Covid-19 pandemic
nije evidentirano
Podaci o prilogu
89-109.
objavljeno
Podaci o knjizi
Zovko, Anita ; Vukelić, Nena ; Miočić, Ivana
Rijeka: Filozofski fakultet Sveučilišta u Rijeci
2022.
978-953-361-080-1