Stavovi hrvatskih srednjoškolaca prema etničkim manjinama: uloga multikulturnosti, socijalnog identiteta i škole (CROSBI ID 323825)
Prilog u časopisu | izvorni znanstveni rad
Podaci o odgovornosti
Pavlović, Tomislav ; Sučić, Ines ; Maglić, Marina
hrvatski
Stavovi hrvatskih srednjoškolaca prema etničkim manjinama: uloga multikulturnosti, socijalnog identiteta i škole
Uslijed digitalizacije, geopolitičkih previranja i migracija u Europi danas su više nego ikada istaknuti učinci sociokulturnoga konteksta (posebice kulturne globalizacije) na naše stavove i ponašanja. Mladi su posebno osjetljivi na (multi)kulturne utjecaje kojima su svakodnevno izloženi zbog intenzivne uključenosti u aktualna društvena zbivanja i specifičnosti razvojnog perioda. Izloženost i sudjelovanje u različitim multikulturnim elementima te nacionalizam i kulturna otvorenost imaju značajne učinke po njihove stavove, odnose i ponašanja prema drugim grupama, kao i njihove interkulturne kompetencije. Školsko okruženje ima važnu i aktivnu socijalizacijsku ulogu u oblikovanju socijalnog identiteta adolescenata stvarajući normativnu okolinu koja ima potencijal promovirati kulturnu otvorenost kroz odgojno-obrazovne aktivnosti. Stoga je prvi cilj istraživanja bio ispitati stavove prema manjinama, multikulturnu izloženost i kontakt te nacionalizam i kulturnu otvorenost adolescenata, dok je drugi cilj bio ispitati odnos multikulturne izloženosti i kontakta te nacionalizma i kulturne otvorenosti, uzimajući u obzir sociodemografske karakteristike adolescenata, kao i za međugrupne odnose potencijalno relevantne karakteristike škola i zajednica. Istraživanje je provedeno u sklopu CHIEF projekta na uzorku od 2134 adolescenta (57% djevojaka) u 28 srednjih škola u Republici Hrvatskoj. Adolescenti su iskazali pozitivan opći stav prema manjinama. Procjena razine međukulturnoga kontakta je niska, dok je međukulturna izloženost umjerena, kao i izraženost kulturne otvorenosti i nacionalizma. Učenici percipiraju umjerene prilike za učenje o temama ljudskih prava i nacionalnog identiteta u okviru srednjoškolske nastave. Regresijskom analizom provedenom u sklopu strukturalnih modela potvrđena je važnost kulturne otvorenosti, nacionalizma, percepcije zastupljenosti sadržaja u obrazovanju, roda i socioekonomskog statusa zajednice u oblikovanju općeg stava o manjinama. Kontakt s pripadnicima drugih kultura nije pridonio predviđanju općeg stava o manjinama neovisno o međukulturnoj izloženosti.
multikulturnost ; nacionalizam ; kulturna otvorenost ; manjine ; adolescenti ; škola
nije evidentirano
engleski
Croatian High School Pupils’ Attitudes towards Ethnic Minorities: The Role of Multiculturality, Social Identity and School
nije evidentirano
multiculturalism ; nationalism ; cultural openness ; minorities ; adolescents ; school
nije evidentirano
Podaci o izdanju
Povezanost rada
Interdisciplinarne društvene znanosti, Psihologija, Sociologija