Rano usvajanje znakovnog jezika - uloga položaja obrva u gramatici hrvatskog znakovnog jezika (CROSBI ID 459127)
Ocjenski rad | specijalistički sveučilišni poslijediplomski rad
Podaci o odgovornosti
Mustafić Petrović, Šeila
Milković, Marina
hrvatski
Rano usvajanje znakovnog jezika - uloga položaja obrva u gramatici hrvatskog znakovnog jezika
Znakovni jezik prirodni je sustav komunikacije zajednice gluhih koji ima sve sastavnice humanog jezika te gramatička pravila potpuno neovisna od govorenog jezika. Zbog potrebe uvođenja znakovnog jezika u ranu intervenciju i (re)habilitacijske programe usmjerene na obitelj gluhe i nagluhe djece, sve više raste potreba za sustavnim i sveobuhvatnim opisom gramatike hrvatskog znakovnog jezika (HZJ). Cilj istraživanja bio je ispitati ulogu položaja obrva u gramatici HZJ-a te ispitati razlikuje li se od uloge položaja obrva u hrvatskom govorenom jeziku (HJ). Za potrebe ovog istraživanja, korišteni su video materijali ranije prikupljeni za potrebe istraživanja HZJ-a (korpus) te ciljano prikupljeni materijali za usporedbu s HJ-om. Za analizu podataka koristio se specijalizirani program za lingvističku analizu ELAN te Microsoft Office Excel program. Podatci su obrađeni deskriptivnom analizom. Dobiveni rezultati pokazuju da položaj obrva ima važnu ulogu u gramatici HZJ-a i to u razlikovanju vrsta rečenica, kao što su niječne, pogodbene i upitne rečenice, zatim teme, fokusa i kontrastnog fokusa u rečenici, intenzifikacije, ali i u pragmatici i prozodiji. Dobiveni rezultati usporedivi su s istraživanjima u drugim znakovnim jezicima te doprinose opisu gramatike HZJ-a, što će pospješiti razvoj programa rane intervencije usmjerenih na obitelj te razvoj odnosa i komunikacije između gluhe djece i čujućih roditelja te drugih osoba iz djetetove okoline.
hrvatski znakovni jezik ; rana intervencija ; nemanualne oznake ; položaj obrva
nije evidentirano
engleski
Early acquisition of sign language - the role of eyebrow position in the grammar of Croatian Sign Language
nije evidentirano
Croatian Sign Language ; early intervention ; non-manual markers ; eyebrows position
nije evidentirano
Podaci o izdanju
94
20.05.2021.
obranjeno
Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet
Zagreb