Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Franjevci i poslijetridentska ikonografija (CROSBI ID 75525)

Prilog u knjizi | izvorni znanstveni rad | domaća recenzija

Repanić-Braun, Mirjana Franjevci i poslijetridentska ikonografija // Trident u Hrvatskoj: vizualizacije tridentskog programa u likovnoj baštini / Cvetnić, Sanja ; Šourek, Danko ; Trška, Tanja (ur.). Zagreb: FF Press, 2022. str. 236-280

Podaci o odgovornosti

Repanić-Braun, Mirjana

hrvatski

Franjevci i poslijetridentska ikonografija

U obimnoj likovnoj baštini hrvatskih franjevaca nastaloj u razdoblju od godine dovršetka Tridentskoga sabora (1563.) do konca XVIII. stoljeća očituje se predanost u provođenju njegovih naputaka i uloge koja je u tome povjerena sakralnoj umjetnosti, da se odabranim temama suprotstavlja reformatorskim teološkim stajalištima iznesenim u Augsburškoj ispovijesti (lat. Confessio Augustana) objavljenoj u Nürnbergu 1531. godine. Izraziti je naglasak pritom na marijanskoj ikonografiji u svim njezinim aspektima, a posebice na Marijinim ulogama pobjednice nad herezom, spasiteljice duša u čistilištu, zaštitnice, zagovornice i djeliteljice milosti, na njezinu bezgrešnom začeću i uznesenju, ali i Bogorodici Žalosnoj (Sućutnoj). Podjednako prisutna je ikonografija kristološkog ciklusa, od Isusova rođenja do smrti na križu, oplakivanja, ukazanja apostolima i učenicima te križni put kao važna tema franjevačke pobožnosti. Prikazi sv. Josipa u temama Svete obitelji i smrti sv. Josipa, kao i sv. Ivana Nepomuka »mučenika šutnje«, svetaca koji su u doba katoličke obnove imali visoko mjesto u pobožnosti austrijske vladarske kuće, iskazanoj poznatom sintagmom Pietas Austriaca, zastupljeniji su u današnjoj Hrvatskoj provinciji sv. Ćirila i Metoda, čije su povijesne prethodnice, pogotovo one u Slavoniji i središnjoj Hrvatskoj, bile na habsburškim područjima. Likovna djela poslijetridentskog razdoblja južnih franjevačkih provincija (Franjevačka provincija sv. Jeronima u Dalmaciji i Istri, Hrvatska provincija sv. Jeronima franjevaca konventualaca, Franjevačka provincija Presvetog Otkupitelja, Provincija franjevaca trećoredaca) također svjedoče obuhvatnom provođenju teoloških naglasaka tridentskoga katolicizma, no ujedno i o specifičnostima likovne baštine nastale u političkim uvjetima mletačke dominacije, s iznimkom dakako sjevernojadranskih krajeva pod vlašću Habsburgovaca i politički samostalne Dubrovačke Republike na jugu. Na franjevačkim oltarima našli su mjesto svi sveti, crkveni oci, osobito sv. Jeronim, sveti Petar i Pavao, sv. Leonard opat, sveti kraljevi Stjepan i Ladislav, sv. Rok, sv. Rozalija, sv. Lucija, sv. Katarina Aleksandrijska te Marijine kultne ikone poput Gospe Trsatske i Gospe Sinjske i kasnogotički čudotvorni kipovi tzv. Madona selica (Marija Nebeska Kraljica u Mariji Gorici, Marija Jud u Osijeku i Slunjska Madona na Trsatu), rekontekstualizirani umetanjem u nove barokne oltare. Naposljetku, ali ne manje važna, jest specifična franjevačka ikonografija s naglaskom na sv. Franji Asiškom te franjevačkim svecima.

Tridentski sabor, ikonografija, Hrvatska, franjevci, slikarstvo, kiparstvo, kasna renesasa, barok

nije evidentirano

engleski

Franciscans and Iconography after the Council of Trent

nije evidentirano

Council of Trent, iconography, Croatia, Franciscans, painting, sculpture, late Renaissance, Baroque

nije evidentirano

Podaci o prilogu

236-280.

objavljeno

Podaci o knjizi

Cvetnić, Sanja ; Šourek, Danko ; Trška, Tanja

Zagreb: FF Press

2022.

978-953-175-934-2

Povezanost rada

Povijest umjetnosti