Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi

Svijet ili teatar? O dvjema komičnim majkama oko 1800. (Stulli, Bruerović i njihovi europski priključci) (CROSBI ID 320417)

Prilog u časopisu | izvorni znanstveni rad | domaća recenzija

Čale Feldman, Lada Svijet ili teatar? O dvjema komičnim majkama oko 1800. (Stulli, Bruerović i njihovi europski priključci) // Književna smotra : časopis za svjetsku književnost, 206 (2022), 4; 89-99

Podaci o odgovornosti

Čale Feldman, Lada

hrvatski

Svijet ili teatar? O dvjema komičnim majkama oko 1800. (Stulli, Bruerović i njihovi europski priključci)

Protivno tezi kako su Kate Kapuralica Vlaha Stullija i Vjera iznenada Marka Bruerovića antipodi hrvatske komediografije samoga kraja 18. stoljeća po tome što u prvome naslovu „izranja svijet, a nestaje teatar“, dok je drugome svojstven „oprečan proces“ (S. P. Novak), ovaj će se prilog pozabaviti onim što te dvije komedije povezuje, potkresujući polarizaciju „svijeta“ i „teatra“: pojavom majke kao dramaturški ključnog lika, koliko god on u dvama komadima bio različito dočaran. Majke se naime do 18. stoljeća rijetko pojavljuju kao profilirani likovi autonomne motivacije i djelovanja, ne samo u hrvatskoj nego i u europskoj dramatici, posebice kada je u pitanju komedija: tako se i na hrvatskoj pozornici – uz izuzetak Kamilove majke u Skupu – komični odnos majke i djece, nekmoli majke i kćeri, našao zapravo tek u dubrovačkim prilagodbama Molièreova opusa. U njemu je majki međutim isto tako vrlo malo i pretežito su bočne, karikaturalne figure koje su, uza svu profesionalizaciju glumica i promjenu glumačko-stilske paradigme, i na francuskoj pozornici tumačili muškarci. Kati Kapuralici nije se našla precizno locirana europska predšasnica, premda se i uz nju, kao i uz Vjeru iznenada, evocira „goldonijevska tradicija“, no možda bi upravo fokus na lik majke – njezinu prisutnost i odsutnost u povijesti europske komediografije – mogao ključnim ženskim figurama tih dviju hrvatskih komedija pridružiti (još) neke ranije „uzore“: od promućurnih matrona antičke „nove“ i talijanske renesansne komedije, kada je u pitanju Stulli, do Brueroviću vjerojatno znanih, naizgled brižnih, a zapravo suparnički nastrojenih „povjerenica“ vlastite djece u francuskih komediografa prve polovice 18. stoljeća, razdoblja koje majku počinje intenzivnije idealizirati, ali i „disciplinirati“.

majke ; komedija ; 18. stoljeće ; Pierre Marivaux ; Carlo Goldoni ; Vlaho Stulli ; Marko Bruerović

nije evidentirano

engleski

World or Theatre? On the Two comic mothers in Dubrovnik around the year 1800. (Stulli, Bruerović, and their European Context)

nije evidentirano

mothers ; comedy ; the 18th century ; Pierre Marivaux ; Carlo Goldoni ; Vlaho Stulli ; Marko Bruerović

nije evidentirano

Podaci o izdanju

206 (4)

2022.

89-99

objavljeno

0455-0463

2459-6329

Povezanost rada

Filologija, Kazališna umjetnost (scenske i medijske umjetnosti)

Poveznice
Indeksiranost