Okrugli stol: Razvoj mozga i izazovi digitalnog doba (CROSBI ID 730887)
Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | domaća recenzija
Podaci o odgovornosti
Petanjek, Zdravko ; Kotrla Topić, Marina ; Nekić, Marina ; Vučenović, Dario
hrvatski
Okrugli stol: Razvoj mozga i izazovi digitalnog doba
Arhitektonika neuronske mreže kore velikoga mozga jedinstvena je za svaku osobu i predstavlja biološku osnovu naših kognitivnih i emotivnih kapaciteta. Iako genetska predispozicija određuje okvire, obrazovanje te emocionalno i socijalno okruženje te fizička okolina usmjeravaju razvoj arhitektonike neuralne mreže i determiniraju njenu konačnu strukturu. Djeca i mladi 21. stoljeća predstavljaju generaciju koja je od ranih dana izložena digitalnoj tehnologiji. Brojna istraživanja ukazuju na niz pozitivnih, ali i negativnih posljedica na tjelesni, kognitivni i socio-emocionalni razvoj. Primjerice, plavo svjetlo ekrana utječe na lučenje melatonina i smanjuje kvalitetu spavanja, ali isto tako zajedničko korištenje tehnologije roditelja i djeteta može biti prilika za gradnju skela i pomoć djetetu da bolje razumije online sadržaj i učinke njegovog korištenja. Digitalna tehnologija zasigurno djeluje poticajno na razvoj neuronske mreže koja je bitna za procesuiranje informatičkih, apstraktnih i simboličkih zadataka. No kakav je učinak na razvoj onog dijela neuralne mreže koji procesuira složene komunikacijske i socijalne vještine, kao što je afektivna modulacija emocionalnog izražavanja, konceptualizacija uma, kognitivna fleksibilnost i radna memorija. One su bitne za kvalitetu izravne komunikacije s drugim osobama te snalaženje u situacijama složenih socijalnih odnosa koje su obilježje razvijenog poslovnog i životnog okruženja, jednako kao što su bitne i emocionalne vještine, npr. emocionalna inteligencija. Ona je po svojim karakteristikama slična kristaliziranoj inteligenciji, a razvija se kroz iskustvo i učenje od najranije dobi. Tako su danas diljem svijeta dobro poznati programi za emocionalno opismenjavanje kojim se jačaju socio-emocionalne kompetencije sudionika, a primjena je relativno široka – od poučavanja djece vrtićkog uzrasta do treninga za rukovoditelje i menadžere. Znatan broj roditelja smatra kako je upotreba digitalne tehnologije u ranoj dobi poželjna jer je intuitivna i priprema djecu za kasnije učenje, dok se istovremeno brinu kako to dugoročno utječe na njihov mozak, a samim time na njihov emocionalni razvoj, pažnju i koncentraciju te im je teško pronaći odgovarajuću ravnotežu. Stoga su im nužne smjernice na temelju kojih bi mogli oblikovati obiteljski medijski plan na način koji bi rezultirao zaštitom djece od neželjenih učinaka digitalne tehnologije, jačajući istovremeno njihove prilike za učenje i razvoj, kao i vještine digitalne pismenosti.
neokorteks ; digitalna revolucija ; nature-nurture ; socio-emocionalna inteligencija
nije evidentirano
engleski
Round table: Brain development and the challenges of the digital age
nije evidentirano
neocortex ; digital revolution ; nature-nurture ; socio-emotional intelligence
nije evidentirano
Podaci o prilogu
234-234.
2020.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
22. dani psihologije u Zadru, međunarodni znanstveno-stručni skup: knjiga sažetaka
Burić, Irena ; Banai, Benjamin ; Macuka, Ivana ; Šimić, Nataša ; Tokić, Andrea ; Vidaković, Marina
Zadar: Odjel za psihologiju Sveučilišta u Zadru
978-953-331-305-4
Podaci o skupu
22. Dani psihologije u Zadru
ostalo
01.10.2020-03.10.2020
Zadar, Hrvatska