Ispitivanje čitanja na engleskome jeziku u odnosu na vrstu zadatka i koheziju teksta (CROSBI ID 456975)
Ocjenski rad | doktorska disertacija
Podaci o odgovornosti
Rujevčan, Davorka
Šamo, Renata
hrvatski
Ispitivanje čitanja na engleskome jeziku u odnosu na vrstu zadatka i koheziju teksta
Čitanje koristimo svakodnevno za dobivanje informacija iz različitih izvora, pri čemu ujedno primjenjujemo različite podvještine i strategije kako bismo ispunili niz komunikacijskih ciljeva. Iako često smatrano pasivnom djelatnošću primanja, ono je ipak skup aktivnih mentalnih procesa nužnih za dekodiranja pisane poruke. Do danas su predloženi mnogi teorijski modeli čitanja, a sama djelatnost pokazala se jednom od najvažnijih tijekom obrazovanja. Čitanje je još složeniji konstrukt kada je u njega uključen ini jezik zbog međudjelovanja dvaju ili više jezičnih sustava. Ovim radom istražuju se vrste zadataka kojima se čitanje vrednuje na ispitima državne mature iz engleskoga jezika. Analiziraju se vrste zadataka u odnosu na njihove predloške, tj. njihova tekstna obilježja, posebno koheziju. Polazište za takav istraživački pristup su suvremene teorijske spoznaje o čitanju na inome jeziku kao višeslojnome procesu obrade podataka koje nam daju uvid u važnost pravilnoga odabira zadataka za provjeru određenih sastavnica čitanja. Riješenost zadataka čitanja na ispitima više razine engleskoga jezika državne mature analizirana je kroz naraštaje od školske godine 2010./2011. do 2016./2017. pri čemu je utvrđeno da su najzahtjevniji zadatci dopunjavanja teksta. Pokazuje se kako je pri rješavanju upravo te vrste zadataka vidljivo razumijevanje pročitanoga, ali i nedostatak jezičnoga znanja koji se očituje u semantičkim, morfosintaktičkim i ortografskim pogreškama čime se potvrđuje pretpostavka jezičnoga praga. Alatom Coh-Metrix analizirano je 35 tekstnih predložaka te su utvrđena tekstna obilježja važna za čitljivost teksta kao što su pojavnost zamjenica, broj modifikatora u imenskoj sintagmi, poznatost leksema, hiperonimija kod glagola i imenica, guste anaforičke i kataforičke reference te diskursne oznake. Ukazuje se na važnost pravilnoga odabira vrsta zadataka kojima ispitujemo čitanje na inome jeziku, kao i na neodvojivost jezičnoga znanja od vještine čitanja, te na veliki utjecaj tekstnih obilježja na samu čitljivost i razumijevanje teksta. Rezultati trebaju služiti za unaprjeđivanje kvalitete nastave u srednjim školama, ali i samoga procesa vrednovanja čitanja
Coh-Metrix, čitanje, kohezija, razumijevanje, standardizirano ispitivanje, tekstna obilježja, zadatci
nije evidentirano
engleski
Research into reading in English with regards to the type of task and textual features
nije evidentirano
cohesion, Coh-Metrix, comprehension, reading, reading tasks, standardized testing, textual features
nije evidentirano
Podaci o izdanju
235
20.12.2022.
obranjeno
Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj
Filozofski fakultet u Zagrebu
Zagreb