Sintaktička obrada kod djece s razvojnim jezičnim poremećajem: je li gramatički jednostavno uvijek jednostavno i u obradi govornika? (CROSBI ID 75026)
Prilog u knjizi | izvorni znanstveni rad | domaća recenzija
Podaci o odgovornosti
Kuvač Kraljević, Jelena
hrvatski
Sintaktička obrada kod djece s razvojnim jezičnim poremećajem: je li gramatički jednostavno uvijek jednostavno i u obradi govornika?
Motivacija za ispitivanje sintaktičke sposobnosti djece urednog jezičnog razvoja (UJR) i djece s razvojnim jezičnim poremećajem (RJP) predškolske dobi u ovom radu proizlazi iz želje da se preispita teza Zrinke Jelaske postavljena još 1997. da sve ono što je gramatički jednostavno ne mora biti jednostavno u obradi govornika toga jezika. U ispitivanje su ciljano uključena djeca s RJP-om jer se zna da različito uvjetovana odstupanja u jezičnoj obradi itekako mogu pomoći u objašnjavanju jezičnog razvoja i jezične obrade. Primjenjujući metode elicitiranog ponavljanja i sintaktičkog pobuđivanja, djeca su trebala proizvesti ukupno šest upitnih konstrukcija (tri sa zamjenicom tko i tri za zamjenicim koji) te šest konstrukcija s nekanonskim redoslijedom riječi (tri s objektom s obilježjem za živo i tri s objektom s obilježjem za neživo). Dobiveni rezultati upućuju na statistički značajne razlike u uspješnosti proizvodnje ovih dviju sintaktičkih konstrukcija između dviju ispitivanih skupina. Osim razlike u uspješnosti, analiza pogrešaka upućuje na to da su djeca s RJP-om proizvela raznolikije pogreške često ne uspijevajući dati odgovor ili pojednostavljujući zadanu strukturu. Na temelju svih rezultata može se zaključiti da iako su djeca urednog jezičnog razvoja značajno uspješnija u proizvodnji ovih konstrukcija, ipak neke im konstrukcije (poput upitnih konstrukcije sa zamjenicom koji u akuzativu i nekanonskog redoslijeda riječi s objektom s obilježjem za živo) predstavljaju još uvijek izazov u proizvodnji. Sve ovo upućuje na zaključak da ono što se gramatički definira kao jednostavna konstrukcija jer sadrži samo subjekt-predikat- objekt i to neovisno o redoslijedu tih elemenata ili vrsti rečenice, na razini obrade govornika ta jednostavnost često nestaje i traži dodatne govornikove kognitivne resurse kako bi se konstrukcija razumjela i proizvela.
sintaktička obrada, upitne konstrukcije, rečenice s nekakonskim redoslijedom riječi, djeca s razvojnim jezičnim poremećajem
nije evidentirano
engleski
Syntactic processing in children with developmental language disorder: is grammatically simple alwas simple in speaker processing?
nije evidentirano
syntactic processing, interrogative construction, sentences with non-canonical word order, children wth developmental language disorder
nije evidentirano
Podaci o prilogu
315-328.
objavljeno
Podaci o knjizi
Riječi o riječi i Riječi: Zbornik u čast Zrinki Jelaska
Marković, Ivan ; Nazarević Čučević, Iva ; Gligorić, Igor Marko
Zagreb: Disput
2022.
978-953-260-442-9