Odnos profesionalne zrelosti u srednjoj školi s motivacijom i uspješnosti u studiju (CROSBI ID 730315)
Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | međunarodna recenzija
Podaci o odgovornosti
Černja Rajter, Iva ; Galić, Zvonimir
hrvatski
Odnos profesionalne zrelosti u srednjoj školi s motivacijom i uspješnosti u studiju
Prema Superovoj Teoriji profesionalnog razvoja, profesionalni razvoj može se pratiti u stadijima, jednako kao i ukupan razvoj. Profesionalna zrelost ključan je konstrukt u teoriji i predstavlja stupanj u kojem je pojedinac ispunio zadatke pojedinih faza profesionalnog razvoja. Ovim istraživanjem longitudinalnim putem smo pratili tranziciju karijera adolescenata koji se nalaze u istraživačkoj fazi profesionalnog razvoja. Cilj istraživanja bio je ispitati ulogu profesionalne zrelosti u uspješnoj tranziciji učenika srednjih škola na studij, odnosno u motivaciji za studij i uspješnosti u studiju tijekom prve godine studija. Također, pretpostavili smo da će visoka profesionalna zrelost u srednjoj školi biti povezana s dobrim profesionalnim odlukama koje će rezultirati upisom studija koji je kongruentan s interesima pojedinca, te da će kongruentnost biti medijator profesionalne zrelosti i ishoda u studiju. Sudionici su bili su adolescenti završnih razreda srednjih škola, koje smo pratili tijekom godine i pol dana u kojoj donose i realiziraju profesionalnu odluku o daljnjem školovanju. Ispitivanje smo provodili u tri vremenske točke: na početku završnog razreda srednje škole mjerili smo njihove profesionalne interese (N = 981), na kraju završnog razreda srednje škole, kada su već trebali formirati odluku o daljnjem profesionalnom putu, mjerili smo profesionalnu zrelost (N = 568), te nakon godinu dana, kada su pohađali drugi semestar studija, ispitali smo motivaciju i uspješnost u studiju (N = 321). Profesionalnu zrelost mjerili smo putem Upitnika konstrukcije karijere, Skalom profesionalne prilagodljivosti i Skalom samoefikasnosti u odlučivanju o karijeri. Profesionalna zrelost tijekom srednje škole pokazala se značajnim prediktorom angažiranosti u studiju i zadovoljenja osnovnih psiholoških potreba kao mjera motivacije tijekom studija. Profesionalna zrelost nije bila povezana s prosjekom ocjena na studiju, međutim uspješno je predviđala samoprocjenu uspješnosti u osnovnim radnim zadacima i određena nepoželjna akademska ponašanja tijekom prve godine studija. Kongruentnost profesionalnih interesa i studijske okoline nije se pokazala kao očekivani medijator odnosa profesionalne zrelosti i ishoda u studiju. Prema tome, rezultati ukazuju kako su učenici koji su tijekom srednje škole iskazali višu profesionalnu zrelost nakon tranzicije postigli bolje ishode – veću motivaciju i uspješnost na studiju.
profesionalna zrelost, kongruentnost interesa i studijske okoline, motivacija tijekom studija, uspješnost u studiju
nije evidentirano
engleski
The relationship between career maturity in high school and motivation and success in studies
nije evidentirano
career maturity, congruence of interests and studies environment, motivation during studies, success in studies
nije evidentirano
Podaci o prilogu
53-53.
2022.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
23. DANI PSIHOLOGIJE U ZADRU Međunarodni znanstveno-stručni skup
Podaci o skupu
23. dani psihologije u Zadru
predavanje
26.05.2022-28.05.2022
Zadar, Hrvatska