Zaraza i rat kao anticipatori smrti: Tifusari Jure Kaštelana (CROSBI ID 318552)
Prilog u časopisu | izvorni znanstveni rad | međunarodna recenzija
Podaci o odgovornosti
Kos-Lajtman, Andrijana
hrvatski
Zaraza i rat kao anticipatori smrti: Tifusari Jure Kaštelana
Rad se bavi poemom Tifusari Jure Kaštelana, amblematskim tekstom novije hrvatske književnosti, s gledišta njegova odnosa prema tematskom kontekstu zaraze (tifusa) i rata (Drugi svjetski rat), ključnih semantičkih uporišta koji vode smrti kao neizbježnom ishodu. Tifusari su primjer sinteze različitosti na brojnim diskurzivni razinama – počevši od značenjske polivalentnosti, gdje participiraju u okviru nekoliko semantičkih polja (bolest kao anticipacija smrti, ratna kataklizma, sloboda kao ideal), preko globalne strukture (šest raznorodnih dijelova), pa do stilske heterogenosti. Različite jezično-stilske komponente sinergijski doprinose profiliranju smrti kao ključne teme Tifusara te ljubavi i slobode kao njezinih antipoda. Cilj rada jest ispitati funkcionalnu povezanost formalnih elemenata pjesničkoga iskaza s navedenim tematskim sklopovima, s osobitim naglaskom na postupke anticipacije smrti na semantičkoj osi ratne kataklizme kojoj su nasilje i zaraza ključni generatori.
Jure Kaštelan ; Tifusari ; zaraza ; rat ; smrt ; sinergija diskurzivnih razina
nije evidentirano
engleski
Contagion and War as Auguries of Death: Jure Kaštelan’s The Typhus Victims
The paper examines Jure Kaštelan’s poem The Typhus Victims, an emblematic text of modern Croatian literature, from the perspective of his relation to the thematic context of contagion (typhus) and war (World War II), the key semantic pillars leading to death as an inevitable result. The Typhus Victims is an example of the synthesis of diverse literary modes on numerous discursive levels — starting with semantic polyvalence, where they participate within the framework of several semantic fields (disease as an augury of death, the cataclysm of war, freedom as an ideal), through a global structure (six heterogenous parts), to stylistic heterogeneity. The various linguistic and stylistic components synergistically contribute to the identifying death as the key theme of The Typhus Victims, as well as love and freedom on its thematic antipodes. The paper aims to study the functional relationship of formal elements of poetic utterances with the aforementioned thematic structures, with special emphasis on the procedures of anticipating death on the semantic axis of the cataclysm of war, in which violence and contagion are the key generators.
Jure Kaštelan ; The Typhus Victims ; contagion ; war ; death ; synergy of discursive levels
nije evidentirano
Podaci o izdanju
177
2023.
255-268
objavljeno
0137-1150
10.19195/0137-1150.177.22