Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Zbornik radova sa skupa 140 godina podučavanja povijesti umjetnosti na Sveučilištu u Zagrebu (CROSBI ID 22696)

Urednička knjiga | zbornik radova s konferencije | domaća recenzija

Zbornik radova sa skupa 140 godina podučavanja povijesti umjetnosti na Sveučilištu u Zagrebu / Botica, Dubravka ; Jurković, Miljenko (ur.) Zagreb: FF Press, 2022

Podaci o odgovornosti

Botica, Dubravka ; Jurković, Miljenko

hrvatski

Zbornik radova sa skupa 140 godina podučavanja povijesti umjetnosti na Sveučilištu u Zagrebu

18. studenog 2018. godine Odsjek za povijest umjetnosti Sveučilišta u Zagrebu održao je znanstveni skup obilježivši njime sto i četrdeset godina podučavanja povijesti umjetnosti na zagrebačkom Sveučilištu. Skup je pratila izložba koja je ilustrirala najvažnije trenutke duge povijesti nastave povijesti umjetnosti, prvo na Katedri, zatim Seminaru i naposlijetku Odsjeku za povijest umjetnosti. Pogled na dugu tradiciju podučavanja povijesti umjetnosti kroz izlaganja na ovome skupu pokazuje kroz koje je mijene prolazila naša struka općenito, u edukacijskim procesima na Sveučilištu u Zagrebu, u znanosti i javnom djelovanju. U mijeni imena, prvo Katedra, zatim Seminar, pa onda i Odsjek za povijest umjetnosti Filozofskog fakulteta zagrebačkog Sveučilišta, ogleda se put kojim je bitno formirana struka povijesti umjetnosti u Hrvatskoj. Bio je mjesto školovanja najvećeg broja povjesničara umjetnosti, a i većina profesora koji djeluju na drugim odsjecima, školovala se ili blisko surađivala s našim odsjekom. Skup je bio prilika za prisjećanje na manji broj profesora, koji su ostavili traga u povijesti Odsjeka, ostavljajući po strani one o kojima već znamo dovoljno. Naime, djelovanju brojnih zaslužnih profesora davno ili u novije vrijeme posvećeni su zbornici ili skupovi – u čast Isidoru Kršnjavom, Arturu Schneideru, Milanu Prelogu, Grgi Gamulinu, Vladimiru Markoviću, Nadi Grujić, Igoru Fiskoviću, Zvonku Makoviću, Radovanu Ivančeviću. Prelog je osim Festschrifta dobio i poseban zbornik indikativnog naslova: Prelogova baština danas ; po nekima i nagrade nose ime (nagrada DPUH-a Radovan Ivančević). Pored tih nezaobilaznih protagonista naše struke i profesora na Odsjeku za povijest umjetnosti, ovaj obljetnički skup bio je prilika i za predstavljanje rada nekih profesora, koji su manje bili u centru pažnje stručne javnosti, te je bio prilika da se da prvi puta u stručnoj javnosti prikaže i valorizira i njihovo djelovanje. U izlaganjima na skupu i u tekstovima za zbornik pokazalo se da se neke teme i dvojbe stalno provlače kako u svakodnevici Odsjeka, tako i u promišljanjima njegove budućnosti, primjerice pitanje kako organizirati nastavu, kako povezati znanstvena istraživanja i rad sa studentima, kako osmisliti programe studija povijesti umjetnosti koji prate potrebe trenutka a ostaju povijesno ukorijenjeni. Uz to, u aktualnom trenutku još jedne reforme i izrade novog studijskog programa, dobro je prisjetiti se kako su se ranije provodile reforme i kreirali programi. I tu nam pogled unatrag može pomoći u sagledavanju budućih potreba. Na popratnoj izložbi je bila prikazana vremenska lenta povijesti podučavanja povijesti umjetnosti na Sveučilištu u Zagrebu s biografijama dijela istaknutih profesora: Izidora Kršnjavoga, Artura Schneidera, Milana Preloga, Grge Gamulina, Vere Horvat Pintarić, Radovana Ivančevića, Jadranke Damjanov, Vladimira Markovića, Igor Fiskovića, Nade Grujić i Zvonka Makovića. Vraćajući se u prošlost, na popratnoj izložbi podsjetili smo na neka nastavna sredstva koja su obilježila različita razdoblja, od staklenih ploča do dijapozitiva i reprodukcija. Miljenko Jurković kao pročelnik Odsjeka za povijest umjetnosti u akademskoj godini 2018./2019. i Frano Dulibić kao tadašnji zamjenik pročelnika napisali su iscrpan pregled povijesti Odsjeka od 1878. do danas pod naslovom Nastava povijesti umjetnosti na Sveučilištu u Zagrebu nekoć, danas, sutra – Pogled na povijest obrazovanja povjesničara umjetnosti na zagrebačkom sveučilištu u povodu 140 godišnjice koji sadržava pregled djelovanja svih nastavnika i znanstvenika. Kronološkim redom u ovom se zborniku, uz nekoliko dobro poznatih imena, predstavljaju i oni protagonisti koji su bili posve zanemareni dosada ili oni čija pozicija i zasluge nisu bili u potpunosti prepoznati. Tako Dragan Damjanović piše rad pod naslovom Biskup Strossmayer i osnivanje Stolice za poviest umjetnosti i klasičnu umjetničku arkeologiju na Mudroslovnome fakultetu u Zagrebu, o osnivanju Katedre i ulozi biskupa Strossmayera koji je obilježio kulturnu sliku Hrvatske od početka 1860-ih do sredine 1880-ih, a zahvaljujući kontaktima s profesorom povijesti umjetnosti na Sveučilištu u Beču, Rudolfom von Eitelbergerom, uvidio je i nužnost obrazovanja iz povijesti umjetnosti za svećenike. Strossmayer je prepoznao Izidora (Isu) Kršnjavog kao osobu koja bi trebala postati profesorom povijesti umjetnosti u Zagrebu, uspio je ishoditi 1877. godine za njega mjesto profesora povijesti umjetnosti i klasične umjetničke arheologije na Sveučilištu u Zagrebu pri Mudroslovnom (Filozofskom) fakultetu gdje je Kršnjavi započeo s predavanjima početkom ožujka 1878. godine. Kršnjavijeva će katedra kasnije prerasti u Odsjek za povijest umjetnosti te Odsjek za arheologiju pri Filozofskom fakultetu u Zagrebu i tako postati ishodišnom institucijom za obrazovanje na polju povijesti umjetnosti i arheologije u Hrvatskoj. Marko Špikić posvetio je rad Rasprave profesora Knolla o očuvanju staroga Zagreba djelovanju Petra Knolla, profesora južnoslavenskih umjetnosti na zagrebačkom Mudroslovnom fakultetu od 1921. godine, opisujući njegovo zanimanje za probleme očuvanja zagrebačke gradske jezgre, važno u kontekstu dvadesetih i tridesetih godina 20. stoljeća. U tekstu je obrađeno nekoliko tema: mjesto Knollovih tekstova u poimanju i prosudbama o preobrazbi Zagreba prvoga poraća, shvaćanje odnosa očuvanja i spekulacijskog razvitka grada u prvoj jugoslavenskoj državi te porijeklo piščevih koncepata u odnosu na stajališta aktera konzervatorskih i modernističkih pokreta tadašnje Hrvatske i Europe, osobito u Italiji i srednjoj Europi. Danko Šourek u radu pod naslovom Uz zagrebačke teme Željka Jiroušeka dao je iscrpan prikaz Jiroušekova djelovanja i njegovog interesa za zagrebačke teme. Željko Jiroušek proveo je cijeli radni vijek na Odsjeku za povijest umjetnosti (od 1935. godine do umirovljenja 1982. godine), a njegov istraživački interes od samoga je početka bio usmjeren na razdoblje baroka i topografski usredotočen na neke od ključnih spomeničkih cjelina Zagreba. Jiroušek je svojim (posebice ranim) radovima zagrebačke spomenike uveo u područje povijesno-umjetničkoga istraživanja. Dubravka Botica u radu Umjetnost baroka u nastavi i istraživanju Tihomila Stahuljaka na Odsjeku za povijest umjetnosti Filozofskog fakulteta u Zagrebu prikazala je njegovu nastavnu djelatnost, metode rada sa studentima i teme koje je obrađivao, s posebnim naglaskom na teme iz razdoblja baroka. Rad se temelji na opsežnoj dokumentaciji koja se nalazi u njegovoj zbirci, danas u vlasništvu kolekcionara Jure Gašparca, a uz brojne dokumente o povijesti Odsjeka za povijest umjetnosti sadržava i vrijednu dokumentaciju o hrvatskoj umjetnosti, posebno arhitekturi. O djelovanju Milana Preloga kao profesora na Odsjeku za povijest umjetnosti preuzet je rad Igora Fiskovića koji je prethodno objavljen u zborniku Prelogova baština danas. Sanja Cvetnić piše o uzbudljivom životu punom prevrata i radu Grge Gamulina u radu Pater fundator noster: Grgo Gamulin. Taj trajno zaneseni povijesno-umjetnički istraživač, književnik, likovni kritičar i publicist preko dva desetljeća je cikličkim predavanjima iz predmeta o umjetnosti novoga vijeka uvodio naraštaje studenata u stilske i atributivne labirinte od Giotta do Glihe. Taj formativni kolegij, kao i nastavni ugled Grge Gamulina ostavili su dubok trag u studiju povijesti umjetnosti. Dino Milinović raspravlja pojavu i ulogu ikonologije u programu Odsjeka za povijest umjetnosti na Filozofskom fakultetu u Zagrebu u radu Ikonologija na Odsjeku za povijest umjetnosti Filozofskog fakulteta u Zagrebu opisujući kako je Radovan Ivančević sustavno uveo taj predmet u nastavni program Odsjeka, učinivši kolegij Uvod u ikonologiju jednim od omiljenih među studentima, a tekst istoga naslova u Leksikonu ikonografije, simbolike i liturgike zapadnoga kršćanstva nezaobilaznim dijelom ispitne literature. Znanstveni potencijal ikonološkog pristupa u interpretaciji likovnoga djela i naglasak na povijesti umjetnosti kao humanističkoj disciplini, ostaju neki od temeljnih postulata u nastavi i programu Odsjeka za povijest umjetnosti Filozofskoga fakulteta u Zagrebu na početku 21. stoljeća. Povijest metodičke izobrazbe na Odsjeku za povijest umjetnosti i poveznice s nastavom Likovne umjetnosti u hrvatskom srednjoškolskom obrazovanju donosi Jasmina Nestić. Iako je Katedra za metodiku nastave povijesti umjetnosti osnovana tek akademske godine 1978./1979., metodička izobrazba budućih profesora likovne umjetnosti na Filozofskom fakultetu u Zagrebu u to je vrijeme bila već duboko ukorijenjena unutar samoga studija povijesti umjetnosti. Prvotno je kolegij Metodika za studente povijesti umjetnosti izvodio metodičar i likovni umjetnik Ante Kuman, a od akademske godine 1965./1966. kolegij predaje Jadranka Damjanov. Gotovo istovremeno događale su se i velike promjene unutar organizacije i usustavljenja srednjoškolskoga nastavnog predmeta Likovna umjetnost, kojima su posebice doprinijeli Milan Prelog i Jadranka Damjanov. Stoga su u radu razmotreni pojedini segmenti važni za cjelovito shvaćanje veza između visokoškolske i srednjoškolske razine u pogledu povijesti poučavanja povijesti umjetnosti u Hrvatskoj. U zborniku se izdvaja i „pogled unaprijed“ vidljiv u radu Josipe Alviž, Učenje i poučavanje povijesti umjetnosti u digitalno doba. U radu se razmatraju novi trendovi i mogućnosti u području odgoja i obrazovanja te stvarna implementacija brojnih novina koje računalna revolucija donosi, a koje se smatraju nezaobilaznim dijelom suvremenoga obrazovanja te ujedno predstavljaju veliki izazov za sve sudionike obrazovnoga procesa. Povijest umjetnosti od njezina utemeljenja obilježava čvrsta sprega s dostupnim tehnološkim izumima, kako u istraživačkom, odnosno metodološkom smislu, tako i u edukativnom pogledu. Obljetnica je ujedno prilika i za prisjećanje važne djelatnosti koji je Odsjek imao a ugasila se, a to je izdavanje časopisa. Ivan Basić sastavio je pregled bibilografije Radovi Odsjeka za povijest umjetnosti Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu (1958.–1981.). Rekosmo već da je 140 godina doista prilika za proslavu, no čini nam se da je važnije od toga upitati se gdje smo i kamo idemo. Između našeg slavljeničkog skupa i publikacije ovoga zbornika svijet oko nas se temeljito izmijenio, pa tako i naše djelovanje u njemu. Primorani na on-line nastavu uslijed pandemije Covida-19 osvijestili smo znatno brže nego bi to išlo u „normalnom“ procesu, nužnost prilagodbe novom i drugačijem svijetu, globaliziranom, „internetiziranom“ i tehnološki izmijenjenom. Iskusili smo da tradicionalne metode podučavanja mogu preko noći doći u pitanje te su nove tehnologije, ali i novo promišljanje edukacijskih procesa općenito, nužni za funkcioniranje u današnjem svijetu.

Povijest umjetnosti, Sveučilište u Zagrebu, 140 godina, podučavanje, Odsjek za povijest umjetnosti

nije evidentirano

engleski

Proceedings of the conference 140 years of teaching art history at the University of Zagreb

nije evidentirano

Art History, University of Zagreb, 140 years, teaching, Department of Art History

nije evidentirano

Podaci o izdanju

Zagreb: FF Press

2022.

978-953-175-859-8

243

objavljeno

Povezanost rada

Povijest umjetnosti