Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Uloga zaštitnih i rizičnih faktora u razvoju autonomne karijerne motivacije kod adolescenata (CROSBI ID 729435)

Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | međunarodna recenzija

Šverko, Iva ; Babarović, Toni Uloga zaštitnih i rizičnih faktora u razvoju autonomne karijerne motivacije kod adolescenata // Dani psihologije u Zadru. 2022. str. 48-48

Podaci o odgovornosti

Šverko, Iva ; Babarović, Toni

hrvatski

Uloga zaštitnih i rizičnih faktora u razvoju autonomne karijerne motivacije kod adolescenata

Autonomna karijerna motivacija (AKM) nov je konstrukt u području psihologije izbora zanimanja. Definiran je kao želja pojedinca da odabere karijeru zbog svog unutarnjeg interesa za sam proces izgradnje karijere, a ne zbog vanjskih okolnosti ili pritisaka. Konstrukt AKM-a proizlazi iz Teorije samodeterminacije, a definiran je kontinuumom različitih vrsta motivacije (internalna, identificirana, introjicirana-pozitivna, introjicirana-negativna, eksternalna i amotivacija). Dosadašnja istraživanja ukazuju da su više razine autonomne karijerne motivacije povezane s višim razinama profesionalne zrelosti te da AKM može objasniti dodatni varijabilitet pozitivnih karijernih ishoda povrh klasičnih mjera profesionalne zrelosti. S druge su strane istraživanja potvrdila važnost zaštitnih i rizičnih faktora za profesionalni razvoj adolescenata. Na osnovi njih je razvijen Model zaštitnih i rizičnih faktora koji predstavlja konceptualizaciju konstrukata iz osobne (npr. osobine ličnosti, temeljne samoevaluacije, školski uspjeh), relacijske (npr. roditeljska podrška) i situacijske domene (npr. sociekonomski status) koji mogu djelovati na razvoj karijere pojedinca. U ovom istraživanju pokušali smo utvrditi odnose između nekih zaštitnih i rizičnih faktora i razine autonomne karijerne motivacije na uzorcima učenika drugih (N=539) i trećih razreda srednjih škola (N=720). Korištena je Skala autonomne karijerne motivacije (Šverko i Babarović, 2019) koja mjeri navedene vrste motivacije iz kojih je formiran rezultat na kontinuumu autonomnog funkcioniranja. Kao mjere zaštitnih i rizičnih faktora korištene su osobine ličnosti (HEXACO-60 ; Ashton i Lee, 2009), Skala temeljnih samoevaluacija, (Judge i sur., 2003), Skala roditeljskih ponašanja u izgradnji karijere (Dietrich i Kracke, 2009) te kompozitne mjere sociokonomskog statusa obitelji i školskog uspjeha učenika. Različitim regresijskim modelima utvrđeno je da se oko 25% varijabiliteta autonomnog karijernog funkcioniranja može predvidjeti na osnovi zaštitnih i rizičnih faktora. Najvažnijim pozitivnim prediktorima autonomne karijerne motivacije pokazale su se temeljne samoevaluacije i osobine ličnosti – savjesnost i ekstraverzija, dok su negativni prediktori roditeljsko uplitanje i roditeljska neuključenost. U radu se dalje raspravlja o medijacijskoj ulozi temeljnih samoevaluacija u odnosu osobina ličnosti i karijerne motivacije te o stabilnosti dobivenih nalaza na uzorcima učenika i učenica te učenika gimnazijskih i strukovnih programa.

autonomna karijerna motivacija, zaštitni i rizični faktori, adolescenti

nije evidentirano

engleski

The role of risk and protective factors in development of autonomous career motivations in adolescence

nije evidentirano

autonomous career motivation, risk and protective factors, adolescents

nije evidentirano

Podaci o prilogu

48-48.

2022.

objavljeno

Podaci o matičnoj publikaciji

Dani psihologije u Zadru

Podaci o skupu

Dani psihologije u Zadru

predavanje

01.01.2022-01.01.2022

Zadar, Hrvatska

Povezanost rada

Psihologija