Kako nastavnici mogu poticati proaktivnu uključenost učenika? Uloga nastavničke podrške autonomiji i učeničke autonomne motivacije (CROSBI ID 728360)
Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | međunarodna recenzija
Podaci o odgovornosti
Krpanec, Eta ; Popović, Dora ; Babarović, Toni
hrvatski
Kako nastavnici mogu poticati proaktivnu uključenost učenika? Uloga nastavničke podrške autonomiji i učeničke autonomne motivacije
Proaktivna uključenost učenika u nastavu relativno je novi konstrukt nastao u okviru teorije samodeterminacije. Odnosi se na inicijativu učenika da konstruktivno pridonose kvaliteti nastave, daju povratne informacije svojim nastavnicima, postavljaju pitanja te iskazuju svoje želje i potrebe. Istraživanja su povezala višu proaktivnu uključenost učenika s njihovim boljim akademskim i osobnim ishodima te stoga smatramo važnim odrediti faktore koji ju potiču. Dosadašnji nalazi ukazuju da je nastavnička podrška autonomiji važan faktor koji potiče proaktivnu uključenosti učenika, a očituje se u prihvaćanju učeničke perspektive te prilagodbi načina rada potrebama učenika. Iako je istraživanjima dokazano da nastavnička podrška potiče proaktivnu uključenost učenika, nije u potpunosti razjašnjeno je li taj utjecaj izravan ili je posredovan povećanjem autonomne motivacije učenika podražavajućih nastavnika. Cilj ovog istraživanja je provjeriti postojanje povezanosti nastavničke podrške autonomiji i proaktivne uključenosti učenika te utvrditi odvija li se ona izravno ili putem povećanja autonomne motivacije učenika. Također se htjelo ispitati u kojoj je mjeri taj odnos uvjetovan srednjoškolskim programom kojeg učenici polaze, s obzirom na otprije poznate razlike u obrascima obrazovne motivacije učenika gimnazija i strukovnih škola. U istraživanju je sudjelovalo 327 učenika srednjih škola (74.3% djevojaka), od kojih je 74% polazilo gimnazijski program. Utvrđeno je postojanje pozitivne povezanosti između nastavničke podrške autonomiji i proaktivne uključenosti učenika, pri čemu se autonomna motivacija pokazala djelomičnim medijatorom tog odnosa. Ukupno se izravnim i neizravnim putevima uspjelo objasniti oko 30% proaktivne uključenosti učenika na osnovi nastavničke podrške. Pokazalo se da srednjoškolski program nije značajno moderirao odnos percipirane nastavničke podrške autonomiji i autonomne motivacije kao niti odnos nastavničke podrške autonomiji i proaktivne uključenosti u nastavu. Ovakvi nalazi upućuju na važnost nastavničkog stila u poticanju proaktivne uključenosti učenika, neovisno o tome polaze li učenici gimnaziju ili strukovnu školu, ta da je potrebno educirati i poticati nastavnike da podržavaju autonomiju svojih učenika.
teorija samodeterminacije, proaktivna uključenost učenika, nastavnička podrška autonomiji, autonomna motivacija, srednjoškolci
nije evidentirano
engleski
How can teachers encourage students’ agentic engagement? The role of autonomy-supportive teaching and students’ autonomous motivation
nije evidentirano
self-determination theory, agentic engagement, autonomy-supportive teaching, autonomous motivation, high school students
nije evidentirano
Podaci o prilogu
88-88.
2022.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
Podaci o skupu
XXIII. Danima psihologije u Zadru
predavanje
01.01.2022-01.01.2022
Zadar, Hrvatska