Pozitivan razvoj i mentalna dobrobit nastavnika (CROSBI ID 727626)
Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | međunarodna recenzija
Podaci o odgovornosti
Šutić, Lucija ; Mihić, Josipa ; Vrdoljak, Gabrijela ; Roviš, Darko ; Novak, Miranda ; Maglica, Toni ; Gačal, Hana
hrvatski
Pozitivan razvoj i mentalna dobrobit nastavnika
Projektom Testiranje 5C modela pozitivnog razvoja mladih: tradicionalno i digitalno mobilno mjerenje (P.R.O.T.E.C.T.), UIP – 2020 – 02 – 2852 nisu obuhvaćeni samo adolescenti, već i njihovi nastavnici. Iako je 5C model pozitivnog razvoja primarno fokusiran na opisivanje indikatora pozitivnog razvoja, točnije kompetencija, samosvijesti, karaktera, povezanosti s drugima i brižnosti, Geldhof (2017) je razvio i kratku verziju ove skale za odrasle. Validacijom ove skale utvrđeno je da u odrasloj dobi postoji i šesti faktor, a to je ustrajnost. Obzirom da su istraživanja 5C modela među odraslima malobrojna, cilj je ovog rada validirati Revidiranu kratku verziju upitnika 5C za odrasle na hrvatskom uzorku te utvrditi predviđaju li indikatori pozitivnog razvoja mentalnu dobrobit kod nastavnika. U istraživanju je sudjelovalo 1.124 nastavnika iz Osijeka, Rijeke, Splita, Varaždina, Zagreba, Vinkovaca te Dubrovnika. Njihova prosječna dob je bila 44 godine, a 74% uzorka su činile žene. Osim Revidirane kratke verzije upitnika 5C za odrasle, sudionici su ispunili Warwick-Edinburgh kratku skalu mentalne dobrobiti te odgovorili na demografska pitanja. Provedbom faktorske analize ESEM metodom dobiven je zadovoljavajući stupanj slaganja podataka s modelom (RMSEA= , 048 ; CFI= , 982 ; TLI= , 955 ; SRMR= , 017) u kojem su čestice zasićene faktorima kompetencija, samosvijesti, karaktera, povezanosti s drugima, brižnosti i ustrajnosti kako je i očekivano. Analiza traga s manifestnim varijablama pokazala je pak kako indikatori pozitivnog razvoja nastavnika objašnjavaju tek 4 % varijance njihove mentalne dobrobiti, pri čemu se jedinim značajnim prediktorom pokazala samosvijest (β= , 095). S druge strane, kad se gleda ukupni rezultat na Revidiranoj kratkoj verziji upitnika 5C za odrasle, pozitivni razvoj objašnjava 8% varijance u mentalnoj dobrobiti nastavnika. Dobiveni rezultati sugeriraju kako u odrasloj dobi drugi čimbenici preuzimaju ulogu koju pozitivan razvoj ima u objašnjenju mentalnog zdravlja adolescenata, barem kada je riječ o nastavnicima. Ipak, važnom se pokazala njihova samosvijest, odnosno općeniti osjećaj vlastite vrijednosti. Ovaj rad stoga doprinosi teorijskim spoznajama o pozitivnom razvoju, pri čemu sama validacija instrumenta za mjerenje indikatora prema 5C modelu u odrasloj dobi otvara vrata istraživanjima uloge koju pozitivan razvoj odraslih ima u pozitivnom razvoju adolescenata. Upravo takva istraživanja predstavljaju mogućnost za daljnje preventivno djelovanje u adolescenciji.
pozitivan razvoj ; 5C model ; mentalna dobrobit
nije evidentirano
engleski
Positive development and mental well-being of teachers
nije evidentirano
positive development ; 5C model ; mental well-being
nije evidentirano
Podaci o prilogu
16-17.
2022.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
Kako poticati dobrobit u odgojno-obrazovnom okružju u izazovnim vremenima?
Odak, Iva ; Baketa, Nikola ; Baranović, Branislava ; Domović, Vlatka ; Doolan, Karin ; Gregurević, Margareta ; Husremović, Dženana ; Jokić, Boris ; Pikić Jugović, Ivana ; Jurdana-Šepić, Rajka ; Juriševič, Mojca ; Labak, Irena ; Marušić, Iris ; Matić Bojić, Jelena ; … ; Vranješević, Jelena
Zagreb: Institut za društvena istraživanja u Zagrebu, Centar za istraživanje i razvoj obrazovanja
Podaci o skupu
5. dani obrazovnih znanosti = 5th Days of Educational Sciences
predavanje
19.10.2022-20.10.2022
Zagreb, Hrvatska
Povezanost rada
Edukacijsko-rehabilitacijske znanosti, Interdisciplinarne društvene znanosti, Psihologija