Zašto volimo antiheroje: povezanost moralnosti, identifikacije s glavnim likom i uživanja u filmu (CROSBI ID 454794)
Ocjenski rad | diplomski rad
Podaci o odgovornosti
Kriste, Mia
Martina Knežević
hrvatski
Zašto volimo antiheroje: povezanost moralnosti, identifikacije s glavnim likom i uživanja u filmu
Proučavanje zabavnog medijskog sadržaja i njegovog utjecaja na publiku jedan su od najvećih izazova s kojima se susreću medijski psiholozi 21. stoljeća. Teorija afektivne dispozicije objašnjava utjecaj koji filmski likovi mogu ostvariti na publiku, a temelji se na postavci da naše afektivne dispozicije ovise o našoj procjeni moralnosti promatranog lika. U zadnjem desetljeću sve je veća pojava antiheroja u filmovima - likova s upitnom i kompleksnom moralnošću koji posjeduju obilježja i heroja i zlikovaca. Kako bi postigli uživanje u antiherojskim pripovijestima, pojedinci često pribjegavaju procesu moralnog odstupanja koji se javlja kada osoba favorizira antiheroja čije je ponašanje moralno upitno. Riječ je o setu kognitivnih strategija koje se koriste kako bi se opravdala nemoralna ponašanja. Cilj ovog istraživanja bio je ispitati povezanost percipirane moralnosti antiheroja, moralnog odstupanja, identifikacije s antiherojem s općenitim sviđanjem antiheroja i s uživanjem u filmu na temelju triju filmova: Kum, Leon Profesionalac i Taksist. U istraživanju je sudjelovalo 262 sudionika poglavito iz Hrvatske, Srbije i Bosne i Hercegovine, a rezultati su pokazali da je identifikacija s antiherojem najsnažniji prediktor sviđanja antiheroja i uživanja u sva tri uvjeta, uz koju se i percipirana moralnost pokazala kao statistički značajan pozitivan prediktor sviđanja antiheroja Michaela Corleonea. Nalazi također ukazuju kako se moralno odstupanje pokazalo kao statistički značajan pozitivan prediktor sviđanja antiheroja Taksista, ali i statistički značajan negativan prediktor uživanja u njegovu filmu – Taksist. Ovo istraživanje je prvo istraživanje koje se bavilo tematikom filmskih antiheroja i moralnosti na području Hrvatske i susjednih zemalja.
Moralnost, identifikacija, antiheroji, uživanje u filmu
nije evidentirano
engleski
Why Do We Love Anti-heroes: Association Between Morality, Identification With the Leading Character and Enjoyment in the Movie
nije evidentirano
morality, identification, antiheroes, film enjoyment
nije evidentirano
Podaci o izdanju
49
16.11.2022.
obranjeno
Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj
Hrvatsko katoličko sveučilište
Zagreb