Motiv krave u hrvatskoj novelistici prve polovine 20. stoljeća (CROSBI ID 316241)
Prilog u časopisu | izvorni znanstveni rad | međunarodna recenzija
Podaci o odgovornosti
Franković, Sanja
hrvatski
Motiv krave u hrvatskoj novelistici prve polovine 20. stoljeća
Motiv krave kao dragocjene domaće životinje javlja se u nekima od najznačajnijih hrvatskih novela prve polovine 20. stoljeća. Rad uspoređuje književnopovijesni i društveni kontekst njegova pojavljivanja u sljedećim novelama: „Boškarina“ Vladimira Nazora (Savremenik, 1910.), „Svoga tijela gospodar“ Slavka Kolara (Hrvatska revija, 1931.) i „Mrak na svijetlim stazama“ Ivana Gorana Kovačića (Hrvatska revija, 1935.). Na prikaz krave kao jedinoga obiteljskoga blaga utječe poetika razdoblja kojemu pojedina novela pripada. Pod utjecajem modernističkih stilova neoromantizma i secesije Nazorova novela uzdiže mršavu kravicu do hiperbolizirane hraniteljice u sredini koja u svakodnevnoj životnoj praksi još uvijek prepleće kršćanstvo s poganskim vjerovanjima u fantastična bića i seoske vješce. Kolarova i Kovačićeva novela nastale su u doba koje se u hrvatskoj književnoj povijesti naziva razdobljem modernoga objektivizma (Maraković), sintetičkoga realizma (Vaupotić) ili socijalno angažirane literature (Flaker). Iako i Nazorova novela ima socijalnu tematiku, od Kolarove i Kovačićeve novele razlikuje se fantastičnom estetizacijom, u kojoj ne postoje jasne granice između religije i poganstva. Druge dvije novele uspostavljaju oštru razliku između dvaju svjetonazora: kršćanstvo je legitimno, a poganstvo trpi društvenu osudu iako mu ljudi u nevolji pribjegavaju. U Kolarovoj noveli obitelj se spašava od neimaštine prisilnom ženidbom sina nakon što je stara krava izgubljena njegovom krivnjom. Krava je ovdje povezana sa svadbenim običajima seoske zajednice, u kojoj žene potajno traže pomoć vještice u otklanjanju bračnih problema. U Kovačićevoj noveli krava je jedino blago i prijateljica ostarjela pastira, no biva mu oduzeta jer nije platio vojni porez. Krava se uklapa u ozračje personificirane prirode, a pastirov lik izoliran je iz seoske zajednice zbog svojega animističkoga svjetonazora u pristupu životinjama i prirodi. U svim novelama motiv krave pokreće zaplet i povezan je s nesretnom sudbinom ljudskih likova, čija je sreća podređena materijalnim zahtjevima obitelji ili društvene zajednice.
hrvatske novele, Vladimir Nazor, Slavko Kolar, Ivan Goran Kovačić, motiv krave
nije evidentirano
engleski
The Motif of a Cow in Croatian Novellas of the First Half of the 20th Century
nije evidentirano
Croatian novellas ; Vladimir Nazor ; Slavko Kolar ; Ivan Goran Kovačić ; the motif of a cow
nije evidentirano