Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Geometrijska harmonizacija u islamskoj arhitekturi (CROSBI ID 454241)

Ocjenski rad | doktorska disertacija

Nanić, Senad Geometrijska harmonizacija u islamskoj arhitekturi / Karač, Zlatko ; Šimić Horvath, Marija (mentor); Zagreb, Arhitektonski fakultet, . 2022

Podaci o odgovornosti

Nanić, Senad

Karač, Zlatko ; Šimić Horvath, Marija

hrvatski

Geometrijska harmonizacija u islamskoj arhitekturi

U cilju objektivne interpretacije arhitektonske vrijednosti pojedinog djela, izvršeno je 268 aproksimativnih grafičkih analiza na 257 spomenika islamske arhitekture, praktički svih razdoblja i regija, iteracijom pretpostavljenih geometrijskih nizova u AutoCAD 2D programu na digitaliziranim arhitektonskim nacrtima te 28 detaljnih analiza grafičkom rekonstrukcijom nacrta izvedenog stanja po dimenzijama iz literature. Analize inzistiraju na geometrijskoj harmonizaciji po samo jednoj ishodišnoj veličini u svim nacrtima istog mjerila što je omogućilo izradu algebarskih izraza sa samo jednom varijablom za svaki spomenik zasebno. Analize dokazuju zlatni rez ishodištem i glavnim instrumentom harmonizacije u islamskoj arhtekturi, utemeljenoj na raščlambi bruto tlocrtnog kvadrata izvorne Poslanikove džamije u Medini zlatnim rezom. Kao prvi derivat ishodišne veličine zlatni pravokutnik se pojavljuje u brojnim varijacijama i rekompozicijama. Demonstrirana je česta primjena zlatnom rezu dopunskog niza a√2/Φn kao izvora harmoničnih međuveličina. Dokazana je česta praksa kombinacije zlatnog reza s višestrukim simetrijama kao harmonizacijski cilj. Harmonizacija izvorne Poslanikove džamije, za konstrukcijski raspon, koristi do sada neprepoznatu kvalitetu zlatnog reza, a to je činjenica da dijagonala zlatnog pravokutnika iznosi 19 desetina (+1‰) ishodišne stranice, što je broj u Kur’anu naveden jamcem svog božanskog porijekla i dokazan njegovim aritmetičkim ključem. Broj 19 tumačimo dijelom cjelobrojevnog naputka za izvedbu izvorne Ka’be zlatnog pravokutnog tlocrta dijagonale u smjeru sjevera od 19 koraka s jugoistočnim zidom od 10 koraka u smjeru sjene štapa u trenutku pojave prve sunčeve sjene na ljetni solisticij u Mekki. Neutemeljenim se pokazalo u literaturi često prisutno uvjerenje da je preferirano oblikovanje u islamskoj arhitekturi zasnovano na proporcioniranju dijagonalom kvadrata. Bulatovljevo (1988.) određenje geometrijske harmonizacije u arhitekturi središnje Azije kao zasnovane na kvadratu, istostraničnom trokutu, polovici kvadrata i njihovim proizvodima te zlatnom rezu, može se poopćiti za ukupnu islamsku arhitekturu, ali samo dijelom, jer je zlatni rez ishodišni i glavni instrument harmonizacije gotovo svih analiziranih građevina (uključivo svih 8 analiziranih stalaktitnih mukarnes svodova) od njenog samog kronološkog početka. Predložena su daljnja istraživanja u obliku dopunskih detaljnih snimaka izvedenog stanja te istraživanja geometrijskih harmonizacija klasičnoj islamskoj arhitekturi neposredno prethodnih i sljedećih arhitektonskih tradicija kao i recentne islamske arhitektonske prakse. Otvorena su pitanja teoretske osnove geometrijski inovativne islamske arhitektonske prakse od 7. stoljeća i potpunog izostanka rukopisnih nacrta geometrijske harmonizacije.

zlatni rez, višestruke simetrije, geometrijski niz, podjela kvadrata, mukarnes

nije evidentirano

engleski

Geometric Harmonization in Islamic Architecture

nije evidentirano

golden section, multiple symmetries, geometric sequences, products of square division, muqarnas, kārbandī, garah

nije evidentirano

Podaci o izdanju

858

07.03.2022.

obranjeno

Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj

Arhitektonski fakultet

Zagreb

Povezanost rada

Arhitektura i urbanizam, Matematika