Longitudinalno istraživanje odrednica stresa, profesionalnog sagorijevanja i zadovoljstva poslom učitelja početnika (CROSBI ID 725983)
Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa
Podaci o odgovornosti
Rovan, Daria ; Trupčević, Goran ; Glasnović Gracin, Dubravka
hrvatski
Longitudinalno istraživanje odrednica stresa, profesionalnog sagorijevanja i zadovoljstva poslom učitelja početnika
Istraživanja pokazuju da je ulazak učitelja u profesiju osobito stresno razdoblje njihove profesionalne karijere te da predstavlja svojevrsno razdoblje »preživljavanja« i otkrivanja koje uključuje velike izazove koji učitelje početnike mogu dovesti do nezadovoljstva i sumnje, ali potaknuti želju za učenjem i profesionalnim razvojem. Cilj ovog istraživanja bio je utvrditi u kolikoj su mjeri doživljaj stresa, profesionalnog sagorijevanja i zadovoljstva životom prisutni kod učitelja početnika te kakva je povezanost doživljenog stresa, profesionalnog sagorijevanja i zadovoljstva poslom učitelja početnika s osobinama ličnosti te uvjerenjima učitelja o razlozima odabira učiteljske profesije i samoefikasnosti u poučavanju matematike. Ovo istraživanje predstavlja dio šireg longitudinalnog istraživanja usmjerenog na razvoj motivacije i pristupa poučavanju matematike kod studenata učiteljskog studija. Istraživanje je provedeno u četiri točke mjerenja - na prvoj, trećoj i petoj godini studija te otprilike godinu dana nakon završetka studija. U četvrtoj točki mjerenja sudjelovao je 71 učitelj, a primijenjene su skale stresa, profesionalnog sagorijevanja, zadovoljstva poslom i samoefikasnosti u poučavanju matematike. Kao pretpostavljene odrednice stresa, profesionalnog sagorijevanja i zadovoljstva poslom izdvojene su osobine ličnosti prema teoriji osjetljivosti na potkrepljenje procijenjene na trećoj godini studija, razlozi odabira učiteljske profesije s prve i pete godine studija, te procjene samoefikasnosti za poučavanje matematike s treće i pete godine studija te iz razdoblja rada u školi. Rezultati pokazuju da su doživljaj stresa i profesionalnog sagorijevanja kod učitelja početnika umjereno izraženi, a da je zadovoljstvo poslom visoko izraženo. S doživljenim stresom značajnu negativnu korelaciju imaju sustav bihevioralne aktivacije te samoefikasnost u poučavanju matematike procijenjena za vrijeme rada u školi. S doživljajem profesionalnog sagorijevanja pozitivno je povezan sustav bihevioralne inhibicije, a negativno važnost identiteta učitelja s pete godine studija, dok su sa zadovoljstvom poslom povezane iste odrednice samo u suprotnom smjeru. S doživljajem profesionalnog sagorijevanja i zadovoljstvom poslom značajno je povezana samoefikasnost u poučavanju matematike procijenjena za vrijeme rada u školi, ali ne i ona procijenjena tijekom studija. Rezultati hijerarhijske regresijske analize upućuju da osobine ličnosti imaju nezavisan doprinos doživljaju stresa, sagorijevanja i zadovoljstva poslom u odnosu na odrednice vezane uz uvjerenja učitelja. Na temelju provedenog istraživanja možemo zaključiti da, iako osobine ličnosti u značajnoj mjeri određuju doživljaj stresa, sagorijevanja i zadovoljstva životom, važnu ulogu imaju uvjerenja učitelja vezana uz njihovu profesiju i to pogotovo recentna te se može pretpostaviti da intervencije usmjerene na ojačavanje adaptivnih uvjerenja i identiteta učitelja mogu imati zaštitnu ulogu u suočavanju s profesionalnim stresom.
stres, profesionalno sagorijevanje, zadovoljstvo poslom, uvjerenja učitelja
nije evidentirano
engleski
Longitudinal study of factors contributing to beginning teachers' stress, burnout and job satisfaction
nije evidentirano
stress, burnout, job satisfaction, teacher beliefs
nije evidentirano
Podaci o prilogu
32-33.
2022.
nije evidentirano
objavljeno
978-953-6218-95-0
Podaci o matičnoj publikaciji
5. DANI OBRAZOVNIH ZNANOSTI “Kako poticati dobrobit u odgojno-obrazovnom okružju u izazovnim vremenima?"
Odak, Iva
Zagreb: Institut za društvena istraživanja
Podaci o skupu
5. dani obrazovnih znanosti = 5th Days of Educational Sciences
predavanje
19.10.2022-20.10.2022
Zagreb, Hrvatska