Socioekonomski status, kulturni kapital i utjecaj pandemije COVID-19 na hrvatske maturante (CROSBI ID 725960)
Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | međunarodna recenzija
Podaci o odgovornosti
Gregurović, Margareta ; Puzić, Saša ; Odak, Iva
hrvatski
Socioekonomski status, kulturni kapital i utjecaj pandemije COVID-19 na hrvatske maturante
Učinci pandemije bolesti COVID-19 zabilježeni su u svim segmentima društva pa tako i u obrazovnim sustavima. No nisu samo promjene u organizaciji nastave ostavile traga na dionike obrazovnog sustava (poglavito na učenike i nastavnike) već se tu mogu razmatrati učinci obiteljskog habitusa na različite mogućnosti nošenja s pandemijom. U kontekstu Bourdieove teorije kulturne i socijalne reprodukcije u radu se postavlja hipoteza da su učenici nižeg socioekonomskog statusa i lošijeg kulturnog kapitala u većoj mjeri osjetili negativne učinke pandemije COVID-19. Istraživanje je metodom ankete provedeno 2021. na nacionalno reprezentativnom uzorku učenika završnih razreda u 80 srednjih škola (N = 8631) u okviru projekta Nacionalno praćenje učinaka pandemije bolesti COVID-19 na sustav odgoja i obrazovanja u Republici Hrvatskoj. Ukupni učinak pandemije COVID-19 na život učenika kao i neki njegovi posebni aspekti analiziraju se kao zavisne varijable u nizu regresijskih modela kojima se ispituje povezanost različitih indikatora socioekonomskog statusa i kulturnog kapitala učenika s procjenom pozitivnih i negativnih utjecaja. Uz navedeno, analizira se i učinak promjena uvedenih u škole te mogućnosti pohađanja tečajeva i instrukcija na doživljaj utjecaja pandemije. Rezultati pokazuju da 58 % učenika završnih razreda procjenjuje izrazito negativan ili negativan utjecaj pandemije na njihov život. U većim se udjelima ovaj negativan učinak povezuje s psihičkim zdravljem, bavljenjem izvanškolskim aktivnostima i hobijima te bavljenjem tjelesnim aktivnostima i sportom. Regresijskom analizom utvrđeno je da djevojke, učenici koji imaju manje braće/ sestara, iz kućanstava s većim brojem knjiga i čije su majke višeg obrazovnog statusa procjenjuju učinke pandemije negativnijim. S druge strane, učenici koji procjenjuju da su promjene u školi zbog pandemije bile pozitivne, procjenjuju također i učinke pandemije pozitivnijima. Dobiveni se rezultati o promjenama uvedenim u školsko okružje uspoređuju između učenika višeg i nižeg kulturnog kapitala, a rezultati se interpretiraju u okviru teorije kulturne i socijalne reprodukcije.
utjecaj pandemije COVID-19 ; učenici završnih razreda srednje škole ; kulturni kapital ; prilagodba obrazovnog sustava
nije evidentirano
engleski
Socioeconomic status, cultural capital and the impact of the COVID-19 pandemic on Croatian high school graduates
nije evidentirano
the impact of the COVID-19 pandemic ; high school graduates ; cultural capital ; adaptation of the educational system
nije evidentirano
Podaci o prilogu
72-72.
2022.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
5. Dani obrazovnih znanosti „Kako poticati dobrobit u odgojno-obrazovnom okružju u izazovnim vremenima?“ – Knjiga sažetaka
Odak, Iva
Zagreb: Institut za društvena istraživanja
978-953-6218-95-0
Podaci o skupu
5. dani obrazovnih znanosti = 5th Days of Educational Sciences
predavanje
19.10.2022-20.10.2022
Zagreb, Hrvatska