Holistički pristup promicanju unosa voća i povrća i poboljšanju prehrambenih navika u djece osnovnoškolske dobi (CROSBI ID 453502)
Ocjenski rad | doktorska disertacija
Podaci o odgovornosti
Ilić, Ana
Colić Barić, Irena
hrvatski
Holistički pristup promicanju unosa voća i povrća i poboljšanju prehrambenih navika u djece osnovnoškolske dobi
Cilj ovog rada bio je utvrditi prehrambene navike djece osnovnoškolske dobi te procijeniti hranjivu vrijednost i prihvatljivost školskih jelovnika s posebnim osvrtom na konzumaciju i dostupnost voća i povrća. Također, cilj je bio, sukladno dobivenim podacima, osmisliti i provesti trogodišnju višekomponentnu intervenciju sa svrhom povećanja unosa voća i povrća u djece. Istraživanje je uključilo 681 dijete iz 14 osnovnih škola s i bez školskog vrta. Prehrambene navike djece procijenjene su temeljem trodnevnog dnevnika prehrane te je istražena njihova povezanost sa stilom života. Kvaliteta školskih obroka procijenjena je analizom 2469 cjelodnevnih jelovnika. Utjecaj intervencije na preferenciju prema voću i povrću evaluirana je pomoću hedonističke skale s pet stupnjeva, dok je utjecaj na unos procijenjen upitnikom o učestalosti konzumirane hrane i pića. Intervencija je uključivala 23 interaktivne radionice, 10 kroskurikularnih aktivnosti, 13 izazova, senzornu izloženost edukativnim posterima, edukaciju roditelja putem web stranice i implementaciju novih jela u sustav školske prehrane. Istraživanje je pokazalo da manje od 30 % dnevnih školskih jelovnika ima adekvatnu energijsku vrijednost. Prosječna dnevna masa serviranog voća i povrća u školskim obrocima varira od 20, 1 ± 4, 7 g do 178, 8 ± 3, 3 g, ovisno o vrsti i broju obroka koji se serviraju u školi, što je ispod preporuka za ponudu voća i povrća kroz školske obroke. Po završetku intervencije povećana je preferencija za 0, 4 jedinica i unos voća i povrća za 102 g dnevno u djece u intervencijskoj skupini. Intervencija „Nutri-školica“ pokazala se uspješnom u promjeni unosa i preferencije voća i povrća u djece osnovnoškolske dobi.
djeca ; konzumacija povrća ; konzumacija voća ; nutricionistička edukacija ; školski jelovnici ; višekomponentna intervencija
nije evidentirano
engleski
A holistic approach: promoting fruit and vegetable intake and improving dietary habits in primary school children
nije evidentirano
children ; fruit consumption ; multicomponent intervention ; nutrition education ; school menus ; vegetable consumption
nije evidentirano
Podaci o izdanju
183
11.10.2022.
obranjeno
Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj
Prehrambeno-biotehnološki fakultet
Zagreb