Mogućnosti poticanja razvoja metakognitivnih kapaciteta djece u vrtiću (CROSBI ID 314567)
Prilog u časopisu | izvorni znanstveni rad | međunarodna recenzija
Podaci o odgovornosti
Slunjski, Edita
hrvatski
Mogućnosti poticanja razvoja metakognitivnih kapaciteta djece u vrtiću
Sažetak Osposobljavanje djece za samostalno učenje, tj. za ostvarivanje koncepta cjeloživotnog učenja uključuje poticanje razvoja njihovih metakognitivnih kapaciteta. Oni se odnose na sposobnost djeteta da kritički razmišlja, da razmišlja o vlastitom razmišljanju te da upoznaje vlastite kognitivne procese i strategija učenja. Za ostvarivanje takvog procesa potrebno je razvijati određene organizacijske strukture koje uključuju kvalitetno prostorno-materijalno i socijalno okruženje vrtića. Poseban utjecaj na razvoj metakognitivnih kapaciteta djece ima odgajatelj, tj. kvaliteta njegovih odgojno-obrazovnih intervencija. U radu se prikazuje etnografsko istraživanje provedeno u vrtiću s djecom u dobi od četiri do šest godina kako bi se ustanovile mogućnosti poticanja razvoja metakognitivnih kapaciteta djece u vrtiću i uvjete koji tom procesu pogoduju. Cilj istraživanja je bio otkriti uvjete u kojima se metakognitivni kapaciteta djece u vrtiću razvijaju tj. cjelinu konteksta koja na njihov razvoj ima utjecaj. U istraživanje su bila uključena dva vrtića, sa 3 odnosno 4 odgojno-obrazovne skupine, tj. 6 odnosno 8 odgajatelja, dva pedagoga i stručnog suradnika s fakulteta. Istraživanje je provedeno tijekom 2021. godine. Rezultati istraživanja ukazuju da na poticanje razvoja metakognitivnih kapaciteta djece u vrtiću ima cjelokupno fizičko okruženje vrtića, kvalitetno socijalno okruženje vrtića uz korištenje etnografskih zapisa koji su dostupni djeci, opće ozračje i razina demokratičnosti u određenoj odgojno-obrazovnoj skupini, odgajateljevo umijeće „slušanja djece“, intervencije odgajatelja usmjerene na poticanje djece na samoevaluaciju i refleksivnost odgajatelja. Za poticanje razvoja meta-kognitivnih kapaciteta nužno je sustavno profesionalno usavršavanje odgajatelja usmjereno na jačanje njegovih istraživačkih i refleksivnih kompetencija.
Etnografsko istraživanje ; intervencije odgajatelja ; kontekst vrtića ; refleksivnost
nije evidentirano
engleski
The possibilities of encouraging the development of metacognitive capacities in kindergarten children
nije evidentirano
Child’s metacognitive capacities, ethnographic research, kindergarten context, documentation, reflectivity
nije evidentirano
Podaci o izdanju
nije evidentirano
2022.
0
0
objavljeno
1848-5650