Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Djela Ivana Zajca na javnim koncertima i studijskim snimkama u produkciji Hrvatske radiotelevizije (CROSBI ID 73943)

Prilog u knjizi | izvorni znanstveni rad | domaća recenzija

Čunko, Tatjana Djela Ivana Zajca na javnim koncertima i studijskim snimkama u produkciji Hrvatske radiotelevizije // Ivan Zajc (1832-1914). Glazbene migracije i kulturni transferi u srednjoj Europi i šire u 'dugom' 19. stoljeću / Tuksar, Stanislav (ur.). Zagreb: Hrvatsko muzikološko društvo ; Hrvatski glazbeni zavod ; Zavod za povijest hrvatske književnosti, kazališta i glazbe HAZU, Odsjek za povijest hrvatskog kazališta, 2016. str. 499-516

Podaci o odgovornosti

Čunko, Tatjana

hrvatski

Djela Ivana Zajca na javnim koncertima i studijskim snimkama u produkciji Hrvatske radiotelevizije

Hrvatska radiotelevizija od pokretanja radija (1926) i televizije (1956) izravno prenosi i snima glazbene događaje koje organiziraju drugi organizatori u Hrvatskoj, a od pokretanja vlastitih ansambala počinje aktivno sudjelovati u koncertnom životu Hrvatske, ispunjavajući time jednu od glavnih uloga nacionalnih radiotelevizijskih kuća. Repertoarna politika ansambala HRT-a uglavnom podržava, za razliku od drugih organizatora koncerata, izvođenje djela izvan standardnog repertoara, šireći tako glazbeni ukus publike javnih koncerata i slušatelja radija. Od 1942, kada Hrvatski krugoval počinje organizirati javne koncerte svojih ansambala, do 2013, ti su ansambli na javnim koncertima izveli samo 21 Zajčevo djelo. Da li je to malo ili nije, pitanje je na koje je istraživanje pokušalo dati odgovor. Studijske snimke Zajčevih skladbi jednim su dijelom odraz javnog koncertnog repertoara ansambala HRT-a, a drugim su dijelom odraz programskih potreba Radija i Televizije koje nisu mogle biti ostvarene na koncertima vlastitih ansambala, pa se nadopunjavaju studijskim snimkama. U njihovoj realizaciji sudjeluju umjetnici i ansambli iz cijele Hrvatske, pa je za očekivati da budu brojnije i žanrovski raznovrsnije. Da li je tako, još je jedno pitanje na koje je istraživanje pokušalo dati odgovor. Javna koncertna djelatnost nije jedina ni primarna djelatnost ansambala Hrvatske radiotelevizije. Primarna su studijska snimanja za potrebe programa. Tu je, zatim, i obaveza Hrvatske radiotelevizije da prati, pa i snima koncerte drugih organizatora, zahvaljujući čemu dolazimo do velikog broja takozvanih dokumentarnih ili koncertnih snimki, a kao treća razina dolazi studijsko snimanje repertoara u izvedbi ostalih umjetnika i ansambala, tako da je stanje u fonoteci Hrvatskoga radija zapravo odraz koncertnoga života – izravno, ako se radi o snimkama koncerata vlastitih ansambala ili drugih izvođača, a neizravno, kada se radi o studijskim snimkama, bilo vlastitih ansambala bilo drugih izvođača. Najzanimljivije i najvažnije što se može iščitati iz podataka koje nam nude snimke iz arhiva Hrvatske radiotelevizije, otkad se one čuvaju, od 1950-ih do danas, jest informacija o tome koja se Zajčeva djela izvode na koncertnim podijima, jer su prije svega dokumentarne snimke (kojih ima 221), a posredno i studijske (kojih je 320) zapravo odraz izvedaba na koncertnim podijima i u kazališnim kućama u Hrvatskoj. Ukupan broj snimki je 541, od kojih su ansambli HRT-a ostvarili 215, dakle gotovo polovicu. I na javnim koncertima i na studijskim snimanjima ansambli HRT-a najviše su se bavili velikim Zajčevim djelima, prije svega glazbeno-scenskim (opere "Ban Leget", "Mislav", "Nikola Šubić Zrinjski" i "Rudari" snimljene su u cijelosti, a scenska glazba za "Dubravku", "Gospoje i husari", "Graničari", "Momci na brod", "Pan Tvardovski" i "Zlatka" snimljeni su djelomično). Dokumentarne snimke pokazuju koja se još Zajčeva djela izvode na koncertima: radi se o 62 skladbe različitih žanrova, među kojima se, osim dijelova opere "Nikola Šubić Zrinjski" (74) najčešće izvode popijevke "Domovini i ljubavi" (8), "Lastavicam" (6) i "Na gondoli" (5), madrigali "Beltà di fiori" (5) i "Quando di fosco ammanto" (8) te tamburaški "Koncertni allegro" (7) i "Koncertno kolo" (6). Hrvatska radiotelevizija je za potrebe programa studijski snimila 97 Zajčevih djela, znači još 32 skladbe koje nisu snimljene na koncertima, ali je moguće da su i one izvedene na koncertima koje HRT nije stigao snimiti, pa je naručio studijsko snimanje djela. Među njima najviše snimki ponovno ima opet iz opere "Nikola Šubić Zrinjski" (76), zatim iz opera "Ban Leget" (26), "Zlatka" (13), "Mislav" (11), "Viteška ljubav" (11), "Lizinka" (7), oratorija "Prvi grijeh" (7), popijevaka "Domovini i ljubavi" (11), "Noć je tiha" (5), "Tiho noći" (4), madrigala "Beltà di fiori" (6), "Quando di fosco ammanto" (5) i zbora "Živila Hrvatska" (8) te "Romantične uvertire" br. 1 u A-duru (4). Zanimljiva je i dinamika proširenja repertoara Zajčevih djela na koncertnim podijima i na snimkama: u svakom je desetljeću druge polovice prošloga stoljeća izvedeno i snimljeno nešto novih naslova: od 9 (1950-ih) do 35 (1990-ih). Zajc je stalno prisutan i na repertoaru ansambala Hrvatske radiotelevizije i na repertoarima opernih kuća od Zagreba, preko Rijeke do Osijeka i Splita, ali i na repertoarima amaterskih zborova i tamburaških ansambala.

Hrvatski radio, Hrvatska radiotelevizija, javni koncerti, Ivan Zajc, 1942.-2014.

nije evidentirano

engleski

Works by Ivan Zajc at Public Concert and on Studio Recordings Produced by Croatian Radio-Television

nije evidentirano

Croatian Radio, Croation Radio-television, public concerts, Ivan Zajc, 1942-2014

nije evidentirano

Podaci o prilogu

499-516.

objavljeno

Podaci o knjizi

Tuksar, Stanislav

Zagreb: Hrvatsko muzikološko društvo ; Hrvatski glazbeni zavod ; Zavod za povijest hrvatske književnosti, kazališta i glazbe HAZU, Odsjek za povijest hrvatskog kazališta

2016.

978-953-6090-56-3

Povezanost rada

Znanost o umjetnosti